Morgan Alling gör allt
Morgan Alling har synts lite överallt - i allt från sommarlovsprogram som "Tippen" och underhållningsprogrammet "Let´s Dance" till Dramatens scen. På måndag och tisdag kan han ses i Luleå där han gör 40 roller på scenen i Riksteaterns föreställning "Fullbokat" som visas på Norrbottens-teatern.
STOCKHOLM 2007-03-25 Skådespelaren Morgan Alling. Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX / Kod 30062 ** DN OUT (även arkiv) **
Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX
- Sam har verkligen ett helvete på restaurangen, men det går förstås bra i slutändan. Det är ju trots allt en komedi, som jag tycker är skitrolig och väldigt varm, säger Morgan Alling om pjäsen som hade premiär i New York 1999 och som har gått på export runt om i världen sedan dess.
- Pjäsen handlar förstås om under och överordning. Och det finns inte några kollektivavtal precis. Det är en amerikansk pjäs, men vi har försvenskat den genom namn och företeelser, säger Alling som spelar hela 40 roller under pjäsens gång.
- Jag älskar alla de här figurerna, men jag har fått jobba en hel del för att de skulle sitta, säger Alling.
Komedin har alltid legat nära till hands för Alling och han har arbetat med allt från clowneri och slapstick till verbal humor.
- Jag har alltid showat. På scenskolan ville man vara seriös och bli en ny Marlon Brando eller något... Men verkligheten hinner ikapp en och man inser att man får göra allt från lättsam komedi till tunga, seriösa roller, säger Alling som hunnit göra det mesta inom teater, film och TV. Han har bland annat spelat Arns bror, jobbat som regissör och producent och karriären kom igång efter teaterhögskolan då han gjorde commedia dell’arte-uppsättningen Clowner.
- Det är möjligt att publiken tänker "vem är han?", eftersom jag gör så många olika roller, regiarbeten, skriver manus och dyker upp i alla sammanhang. Till exempel tycker jag att det är hur roligt som helst att vara med i Let´s Dance, som ju är något helt annat... Men vi är ju komplexa och för mig är det intressanta att få gestalta små människors tillvaro och då är formen inte viktig. Jag värderar helt enkelt inte genrerna.
Men visst har han ändå favoriter bland formerna - till exempel slapsticken.
- Jag beundrar skådespelare som Buster Keaton och Charlie Chaplin. Bra slapstick kan vara otroligt rolig, fast dålig slapstick är hemsk. Det blir den till exempel när man redovisar vad som ska ske eller bara gör slapsticken till 50 procent. Ska man göra slapstick måste det vara fullt ut. Ska man ramla eller springa in i en vägg ska det vara till 100 procent, så att man nästan slår sig på riktigt, säger Alling som till och gjort en föreställning med titeln Slapstick, som en hyllning till genren och stumfilmen.
Och visst blir det lite smakprov på hans slapstickkonst i Fullbokat också.
- Det blir något rejält fall, men annars bygger det mesta av humorn i Fullbokat på en anna slags fysisk humor och timing.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!