I dansföreställningen Fragment i koreografi av Peter Svenzon och med danskompaniet Art of Spectra är det minnen som är utgångspunkten. Dansarnas och andra medverkandes egna berättelser från deras tidiga ungdom läses upp både bandat och live.
Tillsammans med koreografens egenkomponerade musik och projicerade bilder skapas det ett kollage som gör det till lite mer än en vanlig dansföreställning. Minnesfragmenten som läses upp berättar om kroppsliga förnimmelser av en sexdebut som kan varit antingen frivillig, påtvingad eller kanske både och? Det framgår inte utan lämnas öppet för betraktarens egen reflektion vilket är positivt.
De tre dansarna Ulriqa Fernqvist, Zacharias Blad och Joakim Envik Karlsson rör sig med mycket fysisk intensitet. Ofta med en snabbhet och vighet som för tankarna till kampsport.
Videoprojektionerna som spelas upp i bakgrunden tillför inte så mycket då det mest är obegripliga mönster och bildflimmer. Hela dansföreställningen framförs i en dimmig och fadd belysning som gör det svårt att se dansarna, kanske finns det någon tanke med det men jag föredrar nog ändå att se bra.
Vad som är slående är att föreställningen är helt befriad från könsnormer. I koreografin kan en manlig dansare vara den svaga och sårbara likaväl som att en kvinnlig dansare kan vara den brutala översittaren. Det känns uppfriskande modernt med sådan koreografi utan att det måste kommenteras i programförklaringen om man säger så.
Göteborgsbaserade danskompaniet Art of Spectra har funnits sedan 1998 och gjort ett trettiotal dansverk. Som koreograf har Peter Svenzon ett mycket starkt fysiskt uttryck som sägs bero på hans egen bakgrund som breakdansare.
Fragment är sista delen i en trilogi dansverk som går under namnet, I remember.