UtstÀllningen har det korta namnet TvÄ och Àr ett resultat av Galleri Systers projekt Lillasyster. I projektet paras yrkesverksamma etablerade konstnÀrer ihop med ungdomar med konstnÀrsambitioner.
Det var sÄ Erik Thörnqvist och Brita Weglin trÀffades, för ett Är sedan.
ââMĂ„let var att jag skulle kunna visa upp arbetsprover nĂ€r jag sökte en konstutbildning. Sedan ville vi ocksĂ„ göra nĂ„got tillsammans. Det var sĂ„ hĂ€ftigt att Brita ville stĂ€lla ut tillsammans med en ung pojkspoling som jag, sĂ€ger Erik Thörnqvist.
ââTĂ€nk att en ung, begĂ„vad man vill stĂ€lla ut med en tant. Men vi har pratat och lekt, haft timslĂ„nga diskussioner om livet, döden, kĂ€rlek och hat. Vi nĂ„dde en sjĂ€lslig kontakt, vi Ă€r tvillingsjĂ€lar, sĂ€ger Brita Weglin.
Hon Àr en etablerad, rutinerad grafiker och det Àr hennes grafiska kunnande som Erik Thörnqvist ville ta del av. I utstÀllningen visar han collografi, som han lÀrt av Brita. Sedan visar han nÄgot helt annat, konstverk som han ta pÄ sig.
ââJag gick textil och design pĂ„ gymnasiet. Det hĂ€r verket kallar jag Oskuld och det har jag gjort av plastblommor. Jag har sökt igenom alla second hand-stĂ€llen i stan.
Ett annat verk har han gjort av plastpÄsarna frÄn vinboxar.
ââTitta, hĂ€r badar han i dom, sĂ€ger Brita Weglin och visar en bild i mobiltelefonen.
ââJag flöt vĂ€ldigt bra. BĂ€sta sortens flytvĂ€st, sĂ€ger Erik Thörnqvist.
Erik Thörnqvist stÀller ut ett antal drÀkter som han skapat i ytterst olika material.
ââDet Ă€r en serie pĂ„ sju drĂ€kter under temat kroppen. Det simulerar sociala situationer och förvĂ€ntningar. De Ă€r kroppens skyddsskal.
En av drÀkterna Àr helsvart och tung.
ââDet Ă€r sju kilo svart trĂ„d. Jag undersökte min kropp och den kĂ€ndes svulstig. Det visar den hĂ€r.
De lÄnga diskussionerna mellan mentorn och eleven har handlat om att vara ung, hur det var nÀr Brita Weglin var tonÄring och hur det nu Àr för Erik Thörnqvist. PÄ ett bord har Brita Weglin mÄnga tennfat med bilder, vars förebilder Àr de smÄ kort med filmstjÀrnor som det samlades pÄ under 1960-talet. PÄ bilderna finns tidens ideal.
ââMĂ€nnen skulle vara hĂ„rda, kvinnorna förföriska. SĂ„ Ă€r det ocksĂ„ nu men nu ifrĂ„gasĂ€tts det, sĂ€ger Brita Weglin.
ââDe dĂ€r ouppnĂ„eliga, konstruerade idealen finns ocksĂ„ idag, sĂ€ger Erik Thörnqvist.
Brita och Erik beskriver Äret som mentor och elev som ett dynamiskt energiutbyte.
ââVi Ă€r sĂ„ lika i hur vi tĂ€nker Ă€ven om vi har olika bildsprĂ„k, sĂ€ger eleven.
ââDet Ă€r tydligt vem som har gjort vad i denna utstĂ€llning, sĂ€ger mentorn och tillĂ€gger:
ââTĂ€nk att denne unge begĂ„vade man vill stĂ€lla ut med mig.