Vädrets makter la krokben för fredagens Eyvind 2017 som dessutom fick hård konkurrens av Black Friday. Trots många bra programpunkter kom inte publiken i önskat antal.
– Jag tycker att det sjabblades bort, säger Marie-Louise Steiner som på fredagen visade och berättade om sin dokumentärfilm Anläggar-Anna.
– Varför så få besökare, så få ungdomar? fortsätter hon. Har arrangörerna kontaktat skolorna? Och vad kostar inte allt detta?
För egen del är Marie-Louise Steiner nöjd med sin medverkan.
– Det hänger på att få igång bra samtal och att ha en bra moderator. Eivor Bryngelsson är bra som moderator, påläst och intresserad. Hon gör halva jobbet.
Lördagens Eyvind 2017 hade en del att hämta igen publikmässigt. Men frågan är om det lyckades? NSD bevakade de kostnadsfria arrangemang som hölls på övre plan i Enter Galleria. Men de program som hölls där kändes som en satellit som hamnat ur kurs i shoppingmeckats galax.
Bruno Öqvist (gitarr), Gösta Gustafsson (cello) och Kjell Peder Johansson, som läste ur Bruno Öqvists nya bok En blå man, gjorde sitt för att få nerv i denna del av Eyvind 2017. Och visst fick de med sig publiken, som kunde räknas till närmare 20 personer.
Alexandra Sundqvist berättade i samtal med Fredrika Johansson (Föreningen Kulturcentrum Ebeneser) om sin bok om Barbro Hörberg, Med ögon känsliga för grönt.
Ett väl disponerat samtal som väckte intresse och som följdes av Emelie Brande som sjöng och spelade några av Barbro Hörbergs låtar, vilket gladde en publik om 40 personer.
Ordanvind bjöd på poesiläsningar av Börje Ekström, Linnea Huhta, David Väyrynen, Gun-Marie Johansson och Lina Kröger. Såväl David Väyrynen, Malmfältens öra mot marken, och Lina Kröger, vinnare av Lilla Eyvind-priset, gjorde fina och uppskattade läsningar.
Men trots dessa programpunkter infann sig inte känslan av en febrig, löddrande litteraturmässa. Mera som om någonting vore förpliktigat, som att dessa arrangemang skulle genomföras fastän själva litteraturfestivalen pågick någon annanstans.
Det handlar om logistik och om att förfoga över ändamålsenliga lokaler. Arrangemanget höll inte ihop. Det fanns inget flöde av människor från de programpunkter som hölls i Sagateatern med omgivande lokaler. Ljusår bort i galaxen, kort sagt.
Inte ens den gode Eyvind Johnson, Nobelpristagaren och den som gett namn åt Eyvind 2017, lyckades kitta ihop vad som kallas Norrbottens författar- och berättardagar.
Författarens verk lyste med sin frånvaro under Eyvind 2017. Förvisso var ett fotografi placerat intill scenen på övre plan i Enter Galleria. Dock inte av arrangörerna utan av en medlem i Eyvind Johnson-sällskapet.
På lördag morgon, klockan 7, var Håkan Liljestrand ute vid Eyvind Johnson-gården och skottade snö. Han är en av många eldsjälar i Eyvind Johnson-sällskapet, men då NSD träffade honom kände han sig en aning desorienterad. En mässa i Eyvinds namn utan dennes litteratur.
– Eyvind-mässan måste fokusera mera på Eyvind Johnson och hans litteratur. Det är i hans namn mässan genomförs, och det handlar om ett unikt författarskap som stått sig över tid, säger Håkan Liljestrand.
NSD tog del av flera diskussioner om vad som kunde ha gjorts, till exempel: Varför inte anlita en teatergrupp som fick gestalta och tolka scener ur Eyvind Johnsons verk? Varför inte ha uppläsningar av noveller eller utdrag ur författarens verk?
– Förra årets visades filmen Här har du ditt liv, säger Håkan Liljestrand. Det finns fler filmer baserade på Eyvind Johnsons verk, till exempel novellfilmen Uppehåll i myrlandet (1965). Den kunde ha visats löpande under Eyvind-mässan.
Arrangörerna av Eyvind 2018 har ett och och annat att fundera på.