Maria Friberg granskar koderna och konventionerna
KONSTMaria FribergKulturens hus, LuleåPågår t o m 21 september
Foto:
Det är suggestivt i sin enkelhet. Närmast hypnotiskt. Men det är samtidigt surrealistiskt och lite komiskt när de oformliga bollarna studsar nedför den mäktiga trappan i en oändlig flod.
Det är svårt att sluta titta och det är först efter ett tag som man upptäcker tricket - att videon är loopad.
Den där känslan av surrealism och mångbottnad humor återkommer i andra verk av Friberg.
Men då handlar det mer om de situationer som människorna i hennes iscensatta fotografier och videos befinner sig i.
Det är inte ovanligt att människorna befinner sig i situationer som de tycks fångna i.
Det är fallet i videon Blown out, där en skallig man guppar runt i ett vitt vågskum till synes oförmögen att ta sig ur det prekära läget.
I sviten Still Lives, med sin referens till stillebenmåleriet, kan man se hur en man hänger på några enorma däck, som om han vore korsfäst.
I en annan av bilderna ligger en man i fosterställning inuti ett enormt Pirellidäck. Måhända en passning till Pirellis manschauvinistiska kalender som fortfarande ges ut varje år?
Friberg har ofta återkommit till mannens roll, grupptillhörighet, sociala koder och konventioner. Och vad är väl mer förknippat med manligheten än allt som hör till motorvärlden under 1900-talet?
Hennes fotografier är skarpa, reklammässiga.
Det är en slags arketypiska bilder som har något av reklamens slitna gestik.
Samtidigt är de så där perfekta att de faktiskt skulle platsa i en pirellikatalog - ja, om nu bara mannen varit kvinna och naken...
Men mannen är, precis som kvinnorna, passiva objekt tillsammans med tingen i dessa "stilleben", vilket ger en mångbottnad läsning av hennes bilder och väcker frågor kring våra sociala koder och konventioner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!