Måleriets essens är poesi

KONSTMagnus SvenssonKulturens hus, LuleåPågår t o m 5 december

Kultur och Nöje2010-12-01 06:00
Det är ett återhållet måleri som Magnus Svensson visar när han sätter punkt för sitt år som Luleå kommuns ateljéstipendiat. På sex stora träfiberskivor har han skapat några formsäkra verk med en reducerad färgskala.
De har målats omsorgsfullt, med tunna lager på varandra. Det syns knappt några penseldrag.
Motiven kan vara en roströd cirkel mot en vit bakgrund, något som kan uppfattas som en blek sol över ett staket, eller en svart rektangel. Svensson jobbar med andra ord med få element i sina kompositioner.
Och det är inte utan att det finns en klang av vemod över dem.
Målningarna har titlar som Brontë # 8, On the Beach, Outside the Spaceship eller Asleep on a Spaceship.
Titlar som för tankarna till litteraturens legendariska författarsystrar, Neil Young och ut i det okända.

Samtidigt släpper Svenssons målningar inte ifrån sig mycket mer information än så. Han har själv kallat sina bilder för "tysta" i en intervju och balanserar på en fin gräns mellan det tystlåtna men ändå talande och det introverta.
Men Svensson håller sig på rätt sida om den gränsen och det uppstår en dialog med hans bilder.
Det är en slags reducerade berättelser som hans måleri bjuder på där betraktaren själv får fylla i luckorna mellan den visuella upplevelsen och titeln.
Det är knapphändigt och närmast kontemplativt, samtidigt som det ger bilderna stora tolkningsmöjligheter för betraktaren.
Och på många sätt tycks Magnus Svenssons måleri handla om det; att skala ned måleriet till dess essens och absoluta kärna.
Kvar blir något mycket poetiskt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!