I den så kallade advokatthrillern bär hjälten slips och kostym. De avgörande scenerna utspelas i en domstol. Det handlar i sista hand om ett juridiskt finlir som räddar oskyldigas liv. Genren uppstod i USA på 1980-talet.
Ett nytt stjärnskott i branschen är tysken Ferdinand von Schirach. Hans knappa och exakta stil har fått mycket beröm. von Schirach kapar och karvar, skär ner och slipar till, har man sagt; till slut hanterar han lika mycket en rakkniv som ett språk.
Debutromanen Fallet Collini är min första bekantskap med von Schirach och det med stilen visar sig stämma. Men när Caspar, advokat sedan en månad, redan i tredje kapitlet börjar tänka tillbaka på sin barndom drar jag öronen åt mig lite. Han minns framför allt sin bäste väns farfar, en ömsint och kärleksfull person som på olika sätt tog sig an Caspar. Jag trodde nog att sådant stoff skulle hamna under kniven.
Historien börjar annars med att Collini avrättar en 85-årig industrimagnat på ett hotellrum. Caspar får uppdraget att försvara mördaren. Det är hans första stora fall. I efterhand upptäcker han att offret är den vänlige mannen från hans egen barndom! Listigt. Så var det med den kniven.
Någonstans får Caspar upp ett spår som rör brott mot mänskligheten, illdåd som begicks under kriget.
Fallet Collini fungerar delvis som en lärobok och vi får bekanta oss med en rätt okänd värld, advokaternas. von Schirach tappar något av sin effektiva stil när han backar bandet och berättar om övergreppen i det förflutna. Tillbaka i domstolen blir stilen spikrak igen, knivskarp och boken åter till en mycket välskriven thriller.
von Schirach belyser också en rättsskandal, en tysk lag som hindrar att de som lät avrätta hundratusentals civila kan åtalas för sina ogärningar.