Läraren som får MVG

Vikten av att ha en inspirerande och kunnig lärare kan knappast underskattas för en ung, blivande musiker. I Luleå finns just det. I måndags fick Niklas Haak ta emot utmärkelsen som årets bästa musikpedagog av Kungliga musikaliska akademien.

I måndags fick Niklas Haak ta emot Göran Lagerwalls musikpedagogstipendie av H.K.H Kronprinsessan Viktoria. "Det är ett av de största erkännanden som man kan få som musiklärare", säger han.

I måndags fick Niklas Haak ta emot Göran Lagerwalls musikpedagogstipendie av H.K.H Kronprinsessan Viktoria. "Det är ett av de största erkännanden som man kan få som musiklärare", säger han.

Foto: Patrik Boström

Kultur och Nöje2011-12-01 06:00

Ständigt nyfiken på pedagogiska lösningar. Så kan Niklas Haaks inställning som pedagog beskrivas. Det var också ett av skälen till att han fick ta emot Göran Lagerwalls musikpedagogstipendium av kronprinsessan Viktoria, då akademien under måndagen gav honom MVG som lärare.

- Priset gör ju att man känner att man är på rätt väg som lärare. Jag vill framåt och hitta nya vägar för att utbilda eleverna, säger Haak.

Han studerade klarinett och saxofon i Piteå och Stockholm innan han fick jobb i Luleå på Kulturskolan i början av 2000-talet.

- Jag valde att bli instrument- och ensemblelärare och det är just ensemblespelet som jag tycker är viktigt. Det är där jag lägger grunden för min pedagogik. Undersökningar visar också att barnen ofta lägger av inom ett år ifall de inte får börja spela med andra, säger Haak.

Under intervjun återkommer han ofta till det: Ensemblespelet.

- Det är det jag brinner för. Eleverna ska komma i samspel snabbt och få en god grund för sitt spelande tillsammans med läraren. Sedan är det viktigt att man har en rolig dialog med eleven och att man är öppen för nya saker som lärare.

Som exempel lyfter Haak fram att han gärna använder sig av it-tekniken i sin undervisning.

- Jag har, till exempel, en hemsida där jag lägger upp sådant som jag spelat in av eleverna när de spelar i en blåsorkester. Då kan de höra sig själva - att de finns med i ett samspel med andra. Det är lärorikt och de tycker att det är kul.

Men skolan blandar även in olika konstnärliga uttrycksmedel utöver musiken.

- Det finns egentligen inga begränsningar. Jag jobbar med dans, teater, rock och så vidare och låter saxofon- och klarinetteleverna prova på alla genrer. Man måste ge eleven en helhetsupplevelse av de estetiska uttrycken. Ibland kan det också låsa sig i spelet för en elev och då kan det vara bättre att låta dem måla en lektion. Då kan det lossna, säger Haak.

Samtidigt framhåller han att förutsättningarna för att bedriva en progressiv pedagogik finns i Luleå.

- Vi har och har haft chefer som ska ha cred. Det är en skola där man kan förverkliga mycket. Och man ska komma ihåg att Luleå är en av få kulturskolor i landet som fortfarande är gratis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!