Kooperationen firar 100 år med bok
"Konsum-andan" var stark inom arbetarrörelsen på 1900-talet. Nu kommer "Kooperationens bok - hundra år i Malmfälten". Här får läsaren följa Konsumrörelsens framväxt och betydelse för länet.
En äldre bild av Domus i Kiruna.
Foto:
Men även om Konsum Malmfälten än i dag är en av de starkaste konsumentföreningarna i landet har förstås förutsättningarna förändrats.
Kooperationen, eller Konsum, är väl i dag en vinstdrivande affärsrörelse, precis som vilken som helst?
- Javisst, säger Per Moritz på Norrbottens museum, som varit redaktör för Kooperationens bok - hundra år i Malmfälten.
- Förr var kooperationens idéer starka i länet. Vi hade en stark arbetarrörelse och de båda idéerna sammanföll. Man var lojal med sin Konsum-butik - man talade om "Konsum-andan". Fast i dag har det där förändrats. Affärer har likriktats allt mer och vi människor har så många valmöjligheter. Man behöver inte längre vara lojal med ett kooperativ, fortsätter Moritz.
Kooperationens bok har kommit till på intitiativ av Konsum malmfältens vd Peter Fjällborg, och det är också föreningen som står för kostnaderna.
Varför gör Norrbottens museum en bok på uppdrag av Konsum?
- Vi arbetar med kulturhistoria och konsumrörelsen är ju ett kulturhistoriskt fenomen som uppträdde i början av 1900-talet. Och vi har under hela processen haft kontakt med Fjällborg och pejlat av med honom de idéer vi i redaktionsgruppen haft, säger Moritz.
I Kooperationens bok startar resan i 1900-talet och följer sedan utvecklingen av Konsum genom åren.
Läsaren får ta del av de politiska idéerna, symboliken, landsbygdstänket, ekonomihistorien, och till och med arkitekturen. Men största delen av boken ägnas åt människorna som tillsammans utgjorde kooperationen - kunderna och arbetarna.
- Röster inifrån har gett den här boken ett folkligt perspektiv - ett inifrånperspektiv, säger Moritz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!