Kontemplativt måleri

KONSTAlma CalmaKarin EE von Törne HaernKulturens hus, Luleå

Foto:

Kultur och Nöje2008-07-22 06:00
Det råder en bedräglig stillhet i Karin EE von Törne Haerns estetiskt tilltalande måleri.
Mot mörka, stillsamma bakgrunder träder människokroppar fram, eller så tar ett lågmält stilleben form på duken. Och i några bilder glider farkoster fram mot den mörka bakgrunden, som om den vore ett svart hav.
Det är sakralt och kontemplativt och utställningen heter också Alma calma, där alma står för själen och calma för lugn. Men här finns också några små, oroväckande förskjutningar, där saker tycks vara på vippen att gå åt helvete trots att allt är lugnt på ytan.
Äpplet som står på bordet tycks befinna sig i ögonblicket innan det ska falla över kanten, eller så lutar motiven betänkligt och det hela får ett drag av vanitasmåleri över sig.

von Törne Haern ger själv en blinkning åt konsthistorien i målningen Till Juan Sanchez-Cotan - den spanske målaren som konsthistoriskt brukar räknas in i övergången mellan manierismen och barocken. Det var också han som formade det spanska stillebenmåleriet, bodegón, som i huvudsak komponerades av grönsaker.
Men här finns också referenser till det holländska stillebenmåleriet från 1600-talet med konstnärer som Villem Kalf och Rachel Ruysch, som genom att avbilda vardags- och lyxföremål kunde erinra om döden och inbjuda till att njuta av livet medan tid var.
Fast i von Törne Haerns mer avskalade och reducerade form återfinns inga kranier eller nedbrunna ljus som ska påminna oss om vår dödlighet - även om ett ansikte kan anas under en svepning i verket Resa mot röd stjärna.
Memento mori finns snarare
i de där förskjutningarna och små rubbningarna av tillvaron, jämfört med det holländska måleriets symboliska tydlighet.
Det blir i sig en slags kommentar till vår samtid där döden förläggs allt längre från livet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!