Havremagasinets första säsong 2010 blev en publiksuccé med 13 000 besökare på två månader. Tanken på en fortsättning har levt allt sedan dess, men det är först nu alla avtal slutgiltigt fallit på plats.
Grundkonceptet är detsamma i år med en internationell utställning, en om själva Havremagasinet och en med verk av konstnärer från den så kallade Bodenskolan.
Den internationella delen har fått titeln Reoriented och samlar konstnärer från Mellanöstern och Norden.
En av Havremagasinets uttalade uppgifter är att skapa förståelse för olika kulturer. Ricky Sandberg, projektledare, vill visa på gemensamma nämnare mellan dagens Boden och den konst som nu ska visas.
- Från att ha varit en sluten garnisonsstad har Boden nu blivit de nya svenskarnas stad. Den internationella utställningen har många kopplingar till länder som flyktingar i Boden kommer ifrån.
Ett affischnamnen är Diana Al Hadid, syrisk-amerikansk konstnär som bor och arbetar i New York. Hennes skulpturer kan handla om legender som Babels torn eller beskriva attackerna mot World Trade Center - symboler för problem med kulturella skillnader och konflikter. Ett par av hennes verk lånas in från berömda Saatchi Gallery i London.
Övriga utställare är:
nBouchra Kalili, marockan som gjort kartbilder av hemliga flyktvägar från Nordafrika till Europa.
nLaleh Khorramian, iranier som bor och arbetar i New York, sysslar med "grafiska scenarier".
nMarya Kazoun, libanes som inspireras av att Boden är en häststad och i sin konst gör kopplingen till hur arabiska fullblod föddes upp för att användas i strid.
nAdel Abidin, irakier som visar en videoinstallation med tre finska nattklubbssångerskor sjungande propagandasånger från Saddam Hussein-tiden.
nStein Henningsen, verksam på Svalbard, visar ett verk som handlar om krigets offer.
nKjersti Andvig, Oslo, visar en ljudskulptur som handlar om Koranens musikalitet och förhållandet mellan det flyktiga och det beständiga.
nAnn-Sofi Siden, Stockholm, visar sitt videoverk Någonstans i Sverige.
nÅsa Bergdahl, ursprungligen från Boden men numera boende i Kramfors, berättar om Boden ur sitt perspektiv. Om hur staden förändrats från att ha varit en sluten militärstad till ett samhälle dit människor från hela världen kommer.
Havremagasinet fortsätter att vårda minnet av de 14 konstnärerna från Bodenskolan, verksamma från 1940-talet och framåt. Många av deras verk finns i dag i allmänhetens ägo och till helgen finns chansen att ta dem till Havremagasinet och visa upp dem för en jury som sedan avgör vilka som kommer med i sommarens utställning.
- Vi vill lyfta fram Bodenskolan som kanske är mera känd söderut än i Boden. Det är en grupp som har gjort mycket för Norrbottens konsthistoria och inspirerat andra, säger Ingela Ögren Weinmar, projektledare för utställningen om Bodengruppen.
Havremagasinet blir nu permanent konstmuseum i satsningen som går under namnet Konstmuseet i norr. Det blir tre utställningsperioder per år, sommar höst och vår. Sommarutställningen blir störst och tar hela Havremagasinet i anspråk. Vår- och höstutställningarna får något mindre omfattning och inryms i husets nedre våning.
Sommarutställningen öppnar den 30 juni.