Konstnär med blick för helheten
För 20 år sedan lämnade Anna Toresdotter Luleå och flyttade söderut och är numera bosatt i Åkersberga. Nu är hon tillbaka i hemstaden med en utställning på Lindbergs galleri och för att föreläsa på Norrbottens museum om kultur och hälsa.
"Vivare suus arkanum", Anna Toresdotter.
Foto: Patrik Boström
Den andra fåran av Toresdotters måleri är mer abstrakt och drömlikt. Man skulle kunna tro att det handlar om två helt olika perioder ur Toresdotters verksamhet. Men båda är lika mycket här och nu.
- Stilarna lever parallellt hos mig. När nya uttryck kommer har jag kvar det gamla. Fast det är förstås ett dilemma kommersiellt. Man "ska" ju nischa in sig, men jag har mycket idéer som går åt olika håll. Ändå tror jag att det finns något som är karaktäristiskt för mig i alla bilder; det är ljuset och rörelsen.
Men om man ändå ska försöka sig på någon slags kronologi så är det realismen som gjorde Toresdotter känd för en bredare publik när hon slog igenom i början av 80-talet.
Det är en slags hyperrealism där penseldragen inte är synliga för ögat och tekniken påminner om de gamla mästarnas sfumato måleri. En stil där blandningen av färger och nyanser är så subtil att man får en nästan disig känsla när man ser bilderna. Mest känd i genren är da Vincis Mona Lisa.
- Den tidiga bildstilen passade mina idéer. Jag vill berätta och att den som ser bilderna ska kunna lägga in sitt eget liv i tolkningen av dem. Jag tror att jag blev intresserad av sfumato-tekniken när jag bodde i Holland ett år. Jag såg de holländska mästarna och tog intryck av det, säger Toresdotter.
I kontrast till detta står den mer expressiva stilen där färger och former blir mer upplösta - även om de narrativa elementen finns kvar. Här kan grekiska figurer titta fram, som om de övervakar det som pågår i bilden.
- Jag har läst grekisk litteratur och det var mycket som grundades under Perikles tid som lever med oss i dag. Sedan sökte jag ett arkaiskt uttryck, för alla tider mänskligheten levt färdas ju med oss, säger Toresdotter.
Som komplement till sina utställningar använder Toresdotter sig ofta av egenkomponerad musik och om det finns möjlighet, dans.
- Jag tycker om att skapa en helhet av ett rum med dikt, bild, musik och dans, säger hon.
Helhetssynen tycks också återkomma i en helt annan aspekt av hennes verksamhet.
Under lång tid har hon engagerat sig i frågor som rör kultur och hälsa och hon är verksam i Riksförbundet för konst, kultur och hälsa.
- Jag har följt med i forskningen kring kultur och hälsa och har kontakt med forskare som Töres Teorell, Britt-Maj Vikström och Lars-Olof Bygren. Och i veckan ska jag tala för enhetscheferna inom vården. Sedan blir det ett offentligt föredrag på museet på torsdag, säger Anna Toresdotter.
Hon tycker att intresset för kultur och hälsa är stort, men att intresset inte alltid åtföljs av ekonomiska medel till området.
- Det är ett problem att man satsar så lite på forskning kring konst/kultur/hälsa. Det behövs mer pengar om man ska få en fördjupad forskning i fältet och det är viktigt. Kulturen är ju väldigt mänsklig, precis som leken för ett barn. Lek läker och kultur är den allvarsamma leken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!