Konstbiennalen tar nya risker i sin fjärde upplaga
Lagom till den fjärde upplagan av konstbiennalen i Luleå byter evenemanget namn från Luleå sommarbiennal till Luleå art biennial. Den 17 juni slår man upp portarna - den här gången med temat risk.
Dan Lestander och Ricky Sandberg med en del av ansökningarna till Luleå art biennal. "Det finns fyra gånger så många ansökningar på våra datorer. Det är rekord", säger Dan Lestander.
Foto: Patrik Boström
Tidigare år har man arbetat med en jury för att göra urvalet bland alla ansökningar, men i år har man valt att använda sig av en curator.
- Det blir Jan-Erik Lundström från Bildmuseet i Luleå. Han har varit curator för biennalerna i Thessaloniki och Bukarest. Dessutom var han assistent till Ukwui Enwesor på Dokumenta i Kassel, så han har jobbat mycket internationellt. Han har också valt temat Risk för den här biennalen och det handlar om hur vårt risktagande är det som driver utvecklingen framåt, säger Sandberg och menar att risktagandet också är en väsentlig del av den konstnärliga processen.
- Konstnären ska ju ligga i framkant och våga göra misstag - det ligger i konstnärens roll.
Till skillnad från andra biennaler som använder sig av curators har Luleå Art Biennial fortsatt med en öppen ansökan, där vem som helst kan skicka in sitt bidrag. I år har det blivit rekord, med över 400 ansökningar till de 20 till 25 platser som finns på biennalen.
- Vi funderade mycket på hur vi skulle utveckla biennalen. Samtidigt ville vi inte förlora det kontaktnät som en öppen ansökningsprocess ger. Det hade varit sorgligt att förlora det. Men Jan-Erik ville att vi skulle behålla den breda ansökningsprocessen, säger Dan Lestander.
Det blir också upp till Jan-Erik Lundström att göra grovsållningen ur bidragen.
- Vi behåller dock en viss vetorätt utifrån ekonomi och lokaler. De projekt som föreslås ska ju vara möjliga att genomföra, säger Lestander och berättar att ekonomin i stort sett är i hamn den här gången, till skillnad från den förra biennalen då oppositionen i kommunhuset hotade med minoritetsåterremiss bara några veckor innan öppning.
- Det enda som är lite oklart är lite sponsring, men det kan kanske vara kärvt i dessa dagar. Däremot har vi fått jättebra respons från Statens kulturråd. Förut kunde de inte placera oss i någon av sina bidragskategorier. Alla tyckte att vår biennal var bra, men inte passade kriterierna som fanns. Men till i år finns det en bidragskategori för internationell utställningsverksamhet och då fick vi pengar, säger han och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!