Konst som läromedel

Samtidskonsten kan inspirera elever att tänka nya tankar, ställa nya frågor och hitta nya svar.

Klas Hällerstrand och Dan Lestander, konstnärer som tagit fram en metodik för hur man kan använda konsten i lärandet.

Klas Hällerstrand och Dan Lestander, konstnärer som tagit fram en metodik för hur man kan använda konsten i lärandet.

Foto: Hans Sternlund

Kultur och Nöje2011-10-19 06:00

Konstnärerna Dan Lestander och Klas Hällerstrand har tagit fram en metodik för hur man kan använda konsten i lärandet.

Projektet går under namnet Labyrint och är ett projekt i Konstmuseet i Norr. Konstnärerna har jobbat med fyra högstadieklasser, två i Kiruna och två i Luleå, där de har testat och utvecklat det pedagogiska verktyget.

I går släppte de sin lärarhandledning samtidigt som de själva tillsammans med lärare och elever från Triangelskolan och Bolagsskolan i Kiruna berättade om sina erfarenheter.

Idén är att ge eleverna en grundläggande inblick samtidskonsten och därefter låta dem själva gå in i en konstnärlig process och skapa ett eget verk.

Det ska inte bara öka insikterna om vad konst är utan inspirera till att tänka i nya banor.

- Samtidskonsten ger en enorm möjlighet att plocka fram det som finns i eleverna. Det är det som är styrkan med samtidskonsten som en bas för lärandet, säger Dan Lestander.

I lärarhandledningen följer en DVD-skiva med konstverk och installationer från olika upplagor av Luleå konstbiennal. Skivan kan användas som en introduktion och samtidigt ge inspiration inför elevernas eget görande.

- Vi vill väcka funderingar, röra om i huvudet på eleverna och visa att det inte finns några begränsningar i samtidskonsten, säger Dan Lestander.

I en annan del av DVD-skivan undervisas i olika tekniker i bland annat film, foto och ljusinstallationer. Därefter ska eleverna vara redo att sätta i gång sitt skapande.

Det är en utmaning för lärarna också. Det vet Annika Josbrant som är pedagog vid Norrbottens museum och har varit med i klasserna under projektet.

Här har det inte varit tal om att ge eleverna en uppgift att skriva en uppsats i ett givet ämne eller att lösa ett mattetal. Att gå in i en konstnärlig process där man inte vet vad som kommer ut är att kasta sig ut i det okända.

- Det har varit väldigt lärorikt att vara med i det kaos som processen innebär. Det gäller för läraren att ha tålamod och inte försöka styra upp arbetet åt dem. Det här är inte att skriva, inte att tala, konsten är ett eget språk där man berättar något med andra medel, säger hon.

Sanna Eriksson, Michelle Kellner, Cathrine Williams och Filsan Mohammed i klass 9 på Trianglelskolan samt Manfred Eklund, Linus Lindh och Adam Lasu Henriksson är några som har varit med projektet.

Micheller Kellner säger att det har varit ett roligt och fritt sätt att jobba på.

- Det känns som att det är konst som vi har jobbat med. Det är något helt eget som kommer från oss själva, säger hon.

Adam Lasu Henriksson hade inte riktigt samma tankar om sitt verk.

- Det var kanske inte helt misslyckat, men det känns inte som något man ställer ut på ett museum. Men alla har väl olika uppfattningar om vad konst är, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!