Komplicerat lättlyssnat

När dirigenten Paul Mägi tar över Norrbottens kammarorkester under ett par dagar står i huvudsak baltiska kompositörer på programmet. Musik som är svår att spela, men lätt att lyssna på.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-25 06:00
I fyra dagar har Norrbottens kammarorkester och Paul Mägi repeterat inför torsdagskvällens turnépremiär. Och för Mägi är det en lyx som han inte får uppleva varje gång han arbetar med en orkester.
- När jag är i USA är jag glad om jag får en och en halv dag. Där ska allt gå så fort eftersom det kostar pengar att repetera, säger Mägi.
De har just haft genomdrag av konsertprogrammet och han är påtagligt nöjd med resultatet.
- Sverige har väldigt bra musiker och massor av möjligheter. När man träffar musikerna är de redo att spela. De har övat i förväg och är på en väldigt hög nivå, säger Mägi som för många är bekant som chefsdirigent för Uppsala.
Mägi bor dock i Estland och är som många dirigenter en globetrotter med uppdrag i USA och Europa. Dessutom har han gjort sig känd som en framstående jazzviolinist.
Han fostrades i den sovjetiska skolan och hade Gennadij Rozjdestvenskij som lärare vid konservatoriet i Moskva under 80-talet. Mägi beskriver den tiden som öppen för omvärldens musik, trots diktaturen.
- Det var en annan tid än man kanske tror. Det fanns inga kompositörer som var förbjudna att lyssna på eller censurerade på 80-talet. Vi kunde lyssna på allt och studera det. Och det fanns också en idé om varför vi gjorde det vi gjorde hos Rozjdestvenskij och vilken riktning vi skulle ta med musiken. Jag är faktiskt glad att jag fick uppleva det, säger Mägi.

En del av de kompositörer som Mägi valt att spela hade kanske inte samma tur. Péteris Vasks kom från en baptistfamilj och hindrades därför i sin karriär av kommunisterna. Under konserten kommer man att framföra Vasks Musica Dolorosa. Arvo Pärt tillhör också de kompositörer som överlevt sovjetstatens förtryck och Mägi har här valt Cantus in memoriam Benjamin Britten. Den tredje kompositören från baltikum är Jaan Rääts, vars Konsert för kammarorkester innebar ett genombrott för den unga estniska kompositörsgeneration som kom fram på 60-talet.
- Det är väldigt komplicerad musik att spela för orkestern, och jag är väldigt nöjd med orkesterns insats under repetitionerna. Men det är viktigt att påpeka att även om musiken är svår för orkestern, så är det lättlyssnat för publiken. Rena "easy-listening", säger Mägi och skrattar.
I sammanhanget kan Alberto Ginasteras Konsert för stråkar framstå som en udda fågel. Men skälet till att man valt verket är helt enkelt ett önskemål från Norrbottensmusiken. Precis som de andra verken är det mycket krävande för orkestern och man har inte haft solister för det innan Norrbotten Neo startades.
- Verket skrevs från början för Philadelphias symfoniorkester och ett par utmärkta solister. Men det har man här också. Jag tror faktiskt inte att någon skulle märka någon skillnad mellan oss och Philadelphia. Dessutom passar verket överraskande väl i programmet. Man skulle kunna tro att han är från Lettland, säger Mägi och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!