Runt om i Norrbotten finns de ideella krafterna som ser till att teaterrepertoaren berikas. I Boden satsar teaterföreningen på inte mindre än tre komedier ur Riksteaterns produktion.
- Komedierna är väldigt olika. Det känns som att det blir en bred repertoar även om temat är detsamma, säger Linnéa Byberg, styrelseledamot i Bodens teaterförening.
Hallonbåtsflyktingen bygger på en uppmärksammad debutroman av Miika Nousiainen. Den handlar om Mikko som är övertygad om att han är en svensk man instängd i en finsk mans kropp. På ytan en hyllning till det svenska men i själva verket en satir om nationalitetskomplex och gannlandsstereotyper. Pjäsen spelas på finska och textas på svenska.
Apatiska för nybörjare är en svart komedi av Jonas Hassan Khemiri som inspirerats av Gellert Tamas bok om apatiska flyktingbarn.
- På titeln kan det låta som om det skulle vara väldigt tungt. Men man får skratta väldigt mycket, samtidigt som det finns ett starkt samhällsengagemang, säger Linnéa Byberg.
Dead Dogs Don’t Bark - en komedi om döden, framförs av ett portugisiskt teaterkompani.
- Det är en jätteläcker föreställning. Den ges på engelska men är så fysisk att den är lätt att ta till sig även om man inte kan språket.
Varför blev det genomgående komedier?
- När vi tittade på utbudet så var det komedierna som lockade mest och samtidigt gav möjligheten att hålla ihop programmet tematiskt.
Många timmars ideellt arbete ligger bakom arrangemangen. Först åker någon från styrelsen ner till Stockholm när Riksteatern presenterar sitt utbud. Sedan följer diskussioner innan besluten fattas i demokratisk ordning. Givetvis ska pjäserna passa lokal och budget.
- Det är viktigt att tänka på att inte bara välja det vi själva tycker om. Under ett år måste vi kanske ha de lite mer publikfriande föreställningarna för att också kunna ha de smalare.
Vissa gånger har det varit tungt att locka teaterbesökarna. Riksteatern har ett fast spelschema som inte ger utrymme att välja datum. Ibland krockar teaterföreställningarna med andra publika arrangemang.
- Självklart vill vi ha mer publik, säger Linnéa Byberg.
Som många andra föreningar kämpar Bodens teaterförening med minskade anslag.
- En del tror att vi är ett företag, men vi arbetar helt ideellt. Det är en folkrörelse som fixar teater till Boden och andra orter.
Vad driver dig?
- Jag älskar scenkonst i alla dess former och vill att Boden ska ha ett levande kulturliv. För att kunna få det till orten måste jag engagera mig. Jag vill att Boden ska vara en levande kulturstad.
Ett mål är för Linnéa Byberg är att locka fler yngre till teatern.
- Det är den medelålders kvinnan som bär upp teatern i Sverige. Det är jättebra, självklart vill vi ha dem på teatern men vi måste också få scenkonst som tilltalar alla.