Karin fortsätter söka lugnet

För två år sedan slog Karin EE von Törne Haern in på en ny väg i sitt måleri. Nu har hon utvecklat sina idéer och visar en ny utställning på Lindbergs galleri den 10 april.

Alma Calma betyder själ och lugn och är dessutom titeln på Karin EE von Törne Haerns utställning. "Det är egentligen ett begrepp för en slags retreat inom den katolska kyrkan, berättar hon. Foto: Patrik Boström

Alma Calma betyder själ och lugn och är dessutom titeln på Karin EE von Törne Haerns utställning. "Det är egentligen ett begrepp för en slags retreat inom den katolska kyrkan, berättar hon. Foto: Patrik Boström

Foto:

Kultur och Nöje2010-04-03 06:00
För två år sedan visade konstnären Karin EE von Törne Haern upp ett nytt spår i sitt måleri när hon ställde ut på Kulturens hus i Luleå. Hennes måleri närmade sig det kontemplativa stillebenmåleriet i stil med Rachel Ruysch och hade klara referenser till Juan Sanchez-Cotan - den spanske målaren som konsthistoriskt brukar räknas in i övergången mellan manierismen och barocken.
Nästa helg är hon aktuell med en ny utställning på Lindbergs galleri den 10 april och det spår som hon slog in på för två år sedan har utvecklats och tagit lite nya vägar.
- Det är en utveckling av Alma Calma som jag kallade förra utställningen. Men mina stilleben vrider sig och ser inte likadana ut som förut. Jag kan inte upprepa mig. Ibland går jag förstås in på blindspår, men ibland kan det grena ut sig hur mycket som helst, säger Karin EE von Törne Haern när vi ses i hennes ateljé på Kronan i Luleå.

Bilderna hon visar är avskalade och återhållna i färgerna, med ett tydligt spel mellan ljus och mörker i bilden. Ett klassiskt clair-obscure-måleri.
- Jag vill inte att färgerna ska explodera så att man får migrän. Däremot jobbar jag mycket med någonslags dualitet och spelar med ljus och mörker, säger von Törne Haern.
- Jag jobbar mycket med lasyrmåleri i akryl i tunna, tunna skikt, med mycket vatten och hårtork. Det snabbar upp arbetsprocessen. Det skulle ta alldeles för lång tid om jag lät färgen torka på vanligt sätt. Då skulle det ta flera år att göra en målning, säger Karin EE von Törne Haern och skrattar.
Det finns också en uppenbar förtjusning i det materiella i hennes måleri - i textil och struktur.
- I mina porträttbilder målar jag en slags skira slöjor eftersom jag tycker att det känns intressant. Och jag tycker om att måla dukar.

Motiven kan variera mellan allt från klassiska stilleben, drömska bilder och porträtt som utvecklar sig till små historier.
- Jag kan inte riktigt styra över vad det blir. Det är som att koppla upp sig. När jag börjar arbeta kommer idéerna eftersom och man får ta det man får. Jag sitter ju inte och tänker "nu ska jag ta det här som är en symbol för det och det". Sedan är jag trött på modernistiskt måleri. Det är så tråkigt och man har sett det hundratals gånger. Så jag struntar om jag är otrendig. Det finns något vilsamt i det här måleriet, säger von Törne Haern.
- Det var förresten en kompis som kom på namnet Alma Calma om mina bilder. Det betyder själ och lugn och är ett begrepp för en slags retreat inom den katolska kyrkan.

Men även om hennes måleri har ett lugn, så pågår där ständigt något. En lök riskerar att falla över kanten, men hålls fast av en annan lök. En kvinna som stirrar stint på en annan som plutar med läpparna, samtidigt som det dinglar ett tomt rep mellan dem. Man undrar vad som hänt.
- Det måste finnas en intrig också. En berättelse. Annars blir det ju bara yta. Händelsen är viktig i bilden. Fast det är ju möjligt att folk kommer att tycka att jag är knäpp när de ser de här bilderna, säger Karin EE von Törne Haern och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!