Jaanus Samma för in kaos i ordningen
Ständigt försöker människan bringa ordning och reda, skapa 90-gradiga vinklar och struktur. Jaanus Samma går den andra vägen och för in kaos i ordningen i verket "Balance" då han planterar nässlor i något som påminner om trädgårdarna i Versailles.
Foto: Patrik Boström
Men den estländske konstnären Jaanus Samma, som deltar i Lab 09 med verket Balance, vänder på begreppen och för in ett kaos i barockträdgårdens ordning.
Och självklart tar han avstamp i Versailles trädgård.
- Jag gillar barockens uttryck och formspråk. Samtidigt handlar verket om ordning och kaos och jag ville se vad som händer i den relationen, vad som händer när man sår kaos i denna vackra ordning. Dessutom tyckte jag att det passade till biennalens tema, "risk", eftersom jag använder brännässlor och folk får gå in i verket om de vill, säger Samma och ler.
Första gången han skapade verket var i Estland som examensarbete. Då tog det honom en månad att skapa trädgården, som omfattar 63 kvadratmeter, på egen hand. Nu får han en vecka på sig, men har hjälp av ett par assistenter. Men det har inte varit helt enkelt att få tag på brännässlor. Det är svårt att odla och vanligtvis inget som folk vill ha i sina trädgårdar. Det är snarare något som ses som ogräs och otyg.
-Idén är att kultivera kaoset, samtidigt som det under ytan kommer att finnas nässelrötter som tar över efter hand. I dag ska allt vara rätvinkligt och ordnat, men så är ju inte verkligheten och i livet kan man inte ha ordning på allt. På invigningen den 17 juni kommer det att vara en vacker trädgård, men hur det ser ut i slutet av biennalen vet man inte, säger Samma och ler.
Frågan är om reaktionerna kommer att bli samma som i Estland. Där var upprördheten stor när en tidning berättade om hans verk. Precis som i Sverige så har Estland haft en del heta konstdebatter. Det verkar vara en gemensam nämnare för samtidskonsten mellan olika länder; att den då och då retar gallfeber på folk.
- Vi hade en konstnär som sket i en hink och ställde ut det under 90-talet. Det blev en symbol för nutidskonsten i Estland och allt som inte gillas jämförs med det. Det var många som inte förstod sig på mitt verk som sa att det bara var "en till hink med skit". De var också arga på mig för att jag gjorde min installation i en offentlig park. De som var arga ville helt enkelt att man bara skulle få plantera blommor och sådant som var "fint". Fast här verkar folk vara mest bekymrade över att barn ska springa in bland brännässlorna och oroar sig över det, säger Samma.
Han verkar ofta i det offentliga rummet. Bland annat har han gjort performances där han släpat runt på en kanon och bekämpat imaginära fiender. Och redan 2005 gjorde han ett verk utan för finansministeriet i Estland, där han brände av fyrverkerier i en övergiven fontän som fanns framför ministeriet.
Idag skulle man kunna se det som en närmast profetisk installation över finanskraschen och alla de pengar som gått upp i rök i de baltiska länderna, med svenska bankers villiga hjälp.
Det finns också ett skäl till att han så ofta väljer den offentliga miljön för sina verk.
- Jag gillar utomhusprojekt och den platsspecifika konstens möjligheter. Det gör att folk kan gå in i konsten och uppleva den. En vanlig bild kan man inte gå in i. Jag gör förstås vanliga bilder, men när jag ställer ut försöker jag skapa en rumsinstallation av bilderna också, säger Samma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!