Informativt om Luleås historia
UTSTÄLLNINGLuleå från sjösidan - Där sjöfarten möter järnvägen Järnvägsmuseet, LuleåPågår t o m 30 september
Patrik Boström kallar utställningen "en berättelse om föränderlighetens tillstånd".
Foto:
Här finns inga flashiga dataskämar, någon bländande grafik eller insmickrande berättarröster som paketerar informationen i glättigt fordral.
I stället litar museet till informationens egen kraft när man ger en historisk beskrivning över Luleå som kommunikationscentrum och stadens utveckling, som går hand i hand med infrastrukturens utveckling i länet.
Det är fakta och sammanhang som gäller när museet satsar sina knappa resurser och berättar om vilka förutsättningar som fanns för sjöfarten och järnvägen och vilken utveckling som sedan skedde genom synergieffekterna.
Utställningen tar sitt avstamp i den tid då kyrkbacken i Gammelstad bara var en lite knabbe som stack upp ur havet och hur landhöjningen sedan gjorde Gammelstad till ett gott val för ett samhälle - innan samma landhöjning gjorde läget hopplöst och staden fick flytta till sin nuvarande plats.
Det är kanske ingen obekant information för Luleåbon som kan sin historia något så när, men här finns ett pedagogiskt kartmaterial som visar Luleås framväxt.
Här finns också gott om material som visar hur malmen kom att fraktas i länet och hur radikalt tåget kom att förändra transportmöjligheterna för malmen.
I begynnelsen kunde det ta fyra år för malmen att nå hamnarna vid kusten, och vid 1800-talets början insåg man att malmen inte skulle vara lönsam om man inte kunde lösa transportfrågan på ett effektivare sätt. Redan 1825 lämnades ett rälsvägsförslag in - året innan järnvägen mellan Stockton och Darlington togs i bruk i Storbritannien.
Men på grund av lågkonjunktur och bristande kapital kunde inga projekt genomföras då. Men när järnvägen väl blev verklighet vid årtiondena runt förra sekelskiftet förändrades verkligheten radikalt. Och inte bara för malmen. Båttrafiken efter älvarna fick sig en knäck och kom definitivt att dö ut med bilens och bussens intåg lite senare på 1900-talet. Före det fanns ju en ganska väl utbyggd lokaltrafik på vattnet som fraktade arbetare till de olika industrierna runt om i Luleå. Men sjöfartens betydelse för att frakta malmen till världsmarknaderna bestod.
Kanske kan man kalla utställningen för en berättelse om föränderlighetens tillstånd och den belyser väl hur olika skeenden förändrar tillvaron för samhällen - i allt från landhöjningen till nya uppfinningar.
Det är en informativ utställning, som är väl värd att ta del av för den som är intresserad av lokal historia.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!