Hon vann publikens hjärta

KONSERTMalmö SymfoniorkesterSopran: Inger Dam-JensenDirigent: Vassily SinaiskyKulturens hus, LuleåTorsdag 24 april

Inger Dam-Jensen och Malmö symfoniorkester

Inger Dam-Jensen och Malmö symfoniorkester

Foto: Ann-Sofie Lund

Kultur och Nöje2008-04-25 06:00
Det är med full sättning som Malmö symfoniorkester intar scenen på Kulturens hus, under ledning av Vassily Sinaisky. Det är helt enkelt proppfullt på scenen, till skillnad från läktaren där publiken är rätt fåtalig denna torsdagskväll.
Det är lite synd med tanke på hur sällan vi får se en orkester som verkligen förmår att fylla den stora salen i Kulturens hus ljudmässigt.
Programmet Malmö Symfoniorkester valt att framföra är varierat och inleds med Rolf Martinssons Open Mind, som skrevs för Östersjöfestivalens invigning 2005. Martinsson är idag en av landets mest kända tonsättare internationellt och i verket Open mind har kompositören velat spela an på ett öppet sinne för tonalitet, virtuositet och tempi.
Här har influenser från en mängd genrer lånats in. Det doftar jazz och filmmusik med ett romantiskt stråk, mitt i den konstmusikaliska språkdräkten och hela orkesterns register spelas ut i kompositionen. Utgångspunkten är en niotonsskala där melodiska linjer och en färgrik instrumentation ligger i botten och Vassily Sinaisky tar verkligen vara på det.

Så byter konserten karaktär och klangbild när sopranen Inger Dam-Jensen kommer in på scenen och framför ett antal av Richard Strauss sånger. Egentligen skulle Malin Hartelius ha sjungit, men på grund av problem med stämbanden fick hon lämna återbud. Dam-Jensen är verkligen ingen dålig ersättare för Hartelius och hon har meriter från New York Philharmonic orchestra, Berlins filharmoniska orkester och så vidare.
Hon är tekniskt skicklig och har ett starkt sceniskt uttryck som understryker textens innehåll. Och hon vinner publikens hjärta med sin sång.

Efter paus bjuds det på Tjajkovskijs symfoni nr 3 i D-dur, som inte spelas alltför ofta.
Den är hörvärd, men inte det mästerverk som skulle komma ett par år senare i Tjajkovskis fjärde symfoni. Malmö symfoniorkester gör en gedigen tolkning av Tjajkovskijs verk, där Sinaisky plockar fram dynamiken ur verket och avslutar riktigt fläskigt med allt vad orkestern har att ge.
Det blir förstås extranummer efter den finalen. Här gör Sinaisky en återhållen och finstämd tolkning av Romansen ur Lars Erik Larssons Pastoralsvit. Det blir dessutom ett litet fyrverkeri av Hugo Alfvéns Vallflickans Dans ur Bergakungen. Sinaisky har järnkoll på sin orkester och Vallflickans dans är lätt, lekfullt och elegant genomfört.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!