David Klöcker Ehrenstrahls verk frÄn slutet av 1600-talet förestÀller en grupp vita barn som tvÀttar ett svart barn. NÀr konstnÀren Salad Hilowle sÄg mÄlningen pÄ GÀvle konstmuseum blev han helt golvad.
ââFör mig Ă€r den ett bevis eller ett dokument pĂ„ att det har funnits afrosvenskar lĂ€ngre tillbaka i tiden. Jag tĂ€nkte varför har jag inte fĂ„tt veta det hĂ€r?
Hans utstÀllning "Vanus Labor" utgÄr frÄn tavlan och visas pÄ Konstakademien som en del av det Bernadottestipendium han tilldelades 2020. Hilowle spÄrar bilder av "morianer", det Àldre svenska ordet för svarta med afrikansk bakgrund, och deckararbetet har mynnat ut i 3d-scanningar, skulpturer och filmer av de glömda personerna.
SÄg ett subjekt
I en tidigare film, "Passion of remembrance", skildrar Salad Hilowle rasifierade under 1990-talet â det Ă„rtionde han kom till Sverige frĂ„n Mogadishu. Han undersöker hur de framstĂ€lls och det slags naiva rasism som gör att tvĂ„ svarta skĂ„despelare i sĂ„pan "Tre kronor" skĂ€mtsamt sjunger "Vi komma frĂ„n pepparkakeland". Men filmen slutar med att Johannes Anyuru tar emot Augustpriset, 2019.
ââEn vĂ€n sade att filmen ger hopp, för den visar ett Sverige i förĂ€ndring. Med den kĂ€nslan gick jag in i "Vanus Labor". Jag vill komma Ă„t hoppet. DĂ€r vi kan mötas, vad hĂ€nder i det? Jag mĂ„ste gĂ„ in i den naiva kĂ€nslan.
Central i utstÀllningen Àr en film dÀr Ehrenstrahls mÄlning visas pÄ ett museum med enbart svarta betraktare. Filmen slutar med en operaaria, som ljuder: "Du undrar nÀr jag kom hit. Jag har alltid varit hÀr."
Ser ett subjekt
PÄ GÀvle konstmuseum tolkade man tavlan som att de vita barnen försökte tvÀtta bort det svarta barnets fÀrg, vilket skulle anspela pÄ tavlans namn "fÄfÀng möda". Men Salad Hilowle sÄg istÀllet ett subjekt, vars kropp var mÄlad med vackra bruna nyanser.
ââI "NĂ€tdragande morianer" pĂ„ Ulriksdals slott, ser man en idĂ© av en svart person. Man har mĂ„lat en vit person svart sĂ„ att det nĂ€stan blir som ett blackface. Men det jag ser i "Vanus labor" Ă€r ett subjekt. Det finns en vördnad i mĂ„lningen och ingen exotifiering kring hur en svart person ser ut, sĂ€ger han.
Hilowle avbildar ocksÄ tre svarta studenter pÄ Konstakademien under 1700-talet: Jean Louis, Simon Orosman och Philip Andresen. I sin film gestaltar han dessutom Adolph Ludvig Gustaf Fredrik Albert Badin, som kom förÀldralös till Sverige vid tio Ärs Älder frÄn VÀstindien. Badin, vars födelsenamn var Coschi, vÀxte upp som uppassare Ät drottningen och lekkamrat till kronprinsen, sedermera Gustaf III, och dennes syskon.
ââI boken "Maroonberget" har Ola Larsmo skrivit om Badin och utgĂ„tt frĂ„n hans dagböcker, sĂ„ man fĂ„r se individen. Jag har ocksĂ„ försökt gestalta hur han kĂ€nde sig, hur rörde han sig i de hĂ€r rummen?
Tar plats
Slaveriet Àr vÀldokumenterat, menar Salad Hilowle, som undrar vad som hÀnder om han tittar Ät andra hÄllet, pÄ historiens blinda flÀckar. DÀr finns inte bara Anders Zorn och Carl Larsson, utan ocksÄ David Klöcker Ehrenstrahls Ätergivning av en svart kropp.
ââDet hĂ€r Ă€r lika viktigt som Carl Larssons "Midvinterblot". Vi Ă€r en del av den hĂ€r minneskulturen, sĂ€ger Hilowle, och förklarar att den vetskapen stĂ€rker honom.
ââDet ger ett större sjĂ€lvförtroende att kĂ€nna att jag Ă€r en del av nĂ„got som alltid har funnits hĂ€r. IstĂ€llet för att tĂ€nka âfinns det en plats för mig i konsthistorienâ tĂ€nker jag; sjĂ€lvklart finns det det. Jag ska ta en plats i den, och det ska bli jĂ€vligt vackert. Det kommer bli nĂ„got som man aldrig sett förut.