Halvmodernism enligt standardformuläret

KONSTPeter JosyphKonsthallen, Kulturens husPågår t o m 29 november

Foto:

Kultur och Nöje2009-11-04 06:00
Det är ur ett något annorlunda perspektiv som konstnären Peter Josyph har valt att gestalta författaren Cormac McCarthy. Han gör det genom att måla dennes hus på Coffin Street i El Paso i kraftfulla färger, med akryl och krita på handgjort papper som nitats upp med stift på väggen.
Josyph blev intresserad av McCarthy genom en bekant som är litteraturprofessor.
Och i en intervju för NSD här om veckan sa Josyph att skälet till motivet var "så enkelt som att jag åkte till gatan och tittade på huset för att göra mig en slags bild om vem den här förtfattaren var. Det var inget speciellt hus, tvärtom var det lite illa skött och ja - man kunde också konstatera att McCarthy nog inte är så mycket till trädgårdsmästare"
Dessutom är den svarta färgen
i målningarna gjord av askan från det hus i Knoxville som Cormac McCarthy växte upp i och som brann ner tidigare i år.

Allt det där är förstås intressant - för Peter Josyph.
Men visuellt då?
Faktum är att hans bilder blir rätt enformiga.
Bilderna är lite ruffiga och enkelt hållna, där Josyph blandar akryl, krita, foto- och textfragment som komplement till den lite naivistiska linjeföringen.
Det behöver ju inte vara något negativt i sig, men här blir jag rätt snabbt trött på upprepningen - och direkt irriterad över den slarviga flirten med Luleå i verket Cormac McCarthy´s House in Luleå.
Det är ett slappt hafsverk.
Lika irriterande är trälåren som Josyph kastat ut mitt i utställningsrummet, trots att den inte tillför ett smack.
Och nog borde man kunna åstadkomma mer av temat "Cormac McCarty" - än lite trött halvmodernism och collage enligt standardformulär 1 A.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!