Grattis Asterix - 50 år
Nu är det 50 år sedan Asterix och hans tappra galler började göra livet surt för romarna och glatt för sina miljontals läsare. Men framtiden ser mörkare ut. Asterix är föremål för en hätsk familjefejd.
Foto: © 2008 Les Éditions Albert René /
50 år senare är Asterix ett globalt fenomen. Han är översatt till över 100 språk och dialekter och hans album har sålts i fler än 330 miljoner exemplar.
Det gör hans skapare René Goscinny och Albert Uderzo till Frankrikes bäst säljande författare.
De senaste filmerna som bär hans namn, och där Obelix spelas av Gérard Depardieu i fetdräkt, är också den mest framgångsrika franska filmserien någonsin.
I hemlandet Frankrike firas jubileet med nytt album, scenshower, utställningar, seminarier och inte minst ett evenemang som kallas "Gallerna invaderar Lutetia" (det latinska namnet på Paris) och där figurer utklädda till galler ska myllra runt på huvudstadens gator den 29 oktober.
- Asterix är fortfarande en symbol för för den franska tecknade serien, en ambassadör för både franska och europeiska serier, säger Nicolas Rouvière, litteraturvetare och Asterixexpert.
En av hans teser är att Asterix har ett budskap om universella värden, bortom kulturskillnader.
- Temat i Asterix är nationellt ursprung. Man skulle kunna frukta att det blir för patriotiskt och nationalistiskt, men serien driver också med de traditionellt hjältemodiga galliska figurerna.
- På samma sätt skämtar den med andra länders nationella myter; den spanska stoltheten, den schweiziska punktligheten... Men den gör det på ett sådant sätt att udden riktas mot våra egna fördomar mot olika nationaliteter. Goscinny och Uderzo har anklagats för rasism, men inget kan vara mer felaktigt. De litade helt enkelt på läsarnas intelligens.
Men medan Frankrike hyllar Asterix gångna 50 år ser nu- och framtiden mer bekymmersam ut. Att serien tappat klart i kvalitet sedan manusförfattaren Goscinnys död 1977 är de flesta överens om.
Nu har tecknaren Uderzo, som drivit serien vidare på egen hand, dessutom gått med på att låta andra tecknare ta över efter hans död.
Detta har fått hans egen dotter att anklaga honom för att sälja ut Asterix.
- Jag tror att Asterix genialitet låg i samarbetet mellan Goscinny och Uderzo, två vänner som kände varandra mycket väl och hade skapat flera serier innan, säger Nicolas Rouvière.
- Efter Goscinnys död blev den... inte en ny serie, men annorlunda. När ingen av dem är kvar blir det nog något helt annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!