Gratis är gott - även för Anderson

BOKChris AndersonFree. Radikalt pris - Ny ekonomisk modell.ModernistaÖvers: Stefan Lindgren

Foto:

Kultur och Nöje2010-04-22 06:00
I fjol spenderade jag 117 kronor på den nätbaserade musiktjänsten Spotify. I övrigt har jag, förutom fakturan för internetuppkopplingen, aldrig betalat för digitalt innehåll. Inte för nyheter, musik, tv-program, e-böcker, dagstidningar eller annan tjänst. Precis som en förkrossande majoritet förutsätter jag att allt ska vara gratis.
"Om det är digitalt, kommer det förr eller senare att bli gratis."
Citatet är hämtat från internetgurun Chris Andersons bok Free. Radikalt pris - Ny ekonomisk modell.
Anderson menar att digitala produkter och tjänster som inte baserar sig på gratismodellen är dömda att misslyckas. Nätets hastighet och lagringsutrymme har gjort priset för digital volym och distribution så lågt att det knappt är mätbart.
"Förr eller senare", skriver Anderson, "kommer du att konkurrera med gratis".

Andersons one-liners ska inte läsas helt bokstavligt. Visst finns det en marknad för betalt innehåll. Men, poängterar han, de lyckade företagen är de som lockar flest gratiskunder.
Det låter lite bakvänt, men Anderson förklarar med hjälp av olika affärsmodeller. En är den typiska dagstidningen på nätet, alltså gratis och med annonser. En annan är den växande "freemium"-modellen, exempelvis Spotify. Freemium ger alla möjlighet att använda produkten utan kostnad (free), men också att välja en utförligare betalversion (premium).
Eftersom kostnaden för en extra användare, i form av ökad datakapacitet, är obefintlig blir varje ny gratiskund som sämst en nollaffär. Som bäst en trogen premiumbetalare.

Men allt bleknar jämte historiens största internetfenomen - Google. Söktänsten har hundratals miljoner användare, omsätter miljarder dollar men är helt gratis. Det gäller också Googles webbläsare, fotoredigerare, mejlprogram och så vidare.
Anderson döljer inte sin förtjusning när han förklarar det genialiska i affärsidén: En stor del av Googles inkomster kommer från uppgifter om användarnas nätvanor som företaget säljer till annonsörer. Gratisprogrammen får oss att använda nätet mer, vilket ökar trafiken, vilket ger Google mer uppgifter och därmed större förtjänst.

Chris Anderson ger oss spännande inblickar från nätets frontlinjer. Speciellt läsvärda är de psykologiska resonemangen kring begreppet gratis, varför det utövar en så stark lockelse på oss att det sabbar ekonomernas eleganta kurvor över tillgång och efterfrågan. Hans optimism smittar, men teorierna är ibland lite väl okomplicerade. Visst går det att hitta mängder av lyckade gratisexempel (som när Prince skickade med en skiva i en dagstidning och därefter sålde ut ett tjugotal konserter), men tolkningarna är inte givna. Kommer inte en del av framgången av att de är pionjärfall?
Kanske är författaren själv osäker. I ett fall höjer och sänker Anderson samma affärsidé. Att erbjuda digitalt innehåll mot valfri betalning är först "häpnadsväckande", men när en av hans kritiker gör detsamma och bara får småsummor kallar Anderson det lite raljerande för en "dricksskål".
Lite mer analys, tack.
Så till sist: Lever Anderson som han lär? Är hans egen bok gratis?
Självklart. Men bara i digital form. På författarens hemsida.
Den fysiska boken kostar premiumpengar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!