Glasrikets framtid osäker
Glasriket befinner sig i kris. Hundra personer varslades på Orrefors Kosta Boda i höstas och nyligen ytterligare tvåhundra. Men en halvering av personalstyrkan räcker inte för att rädda de anrika bruken.Det menar några av landets mest kunniga formgivare.
Foto: Hans Runesson
För Orrefors betyder det att tre av fyra anställda får gå, om varslen verkställs fullt ut. Duktiga gravörer, slipare och glasblåsare, vars kompetens vuxit fram under årtionden, riskerar att försvinna för alltid.
- Det finns absolut inget konkurshot. Vi gör de här kraftåtgärderna för att rädda företaget. Vi valde att inte lägga ner något glasbruk eftersom vi vill stå starka när det vänder, säger Eva-Marie Hagström, företagets informationschef.
Om marken gungar för den svenska glasjätten har den helt dragits undan för andra. I höstas gick flera tjeckiska glasbruk i konkurs. I början av januari ställde även glas- och porslinsjätten Waterford Wedgwood, en irländsk nationalklenod med 250-årig historia, in sina betalningar.
Orrefors Kosta Boda förklarar krisen med den globala lågkonjunkturen som främst drabbar servisglaset. De dyra konstglaspjäserna däremot har kvar sin kapitalstarka kundkrets.
Men en rundringning bland svenska formgivare ger en betydligt dystrare bild av framtiden för svenskt glas. Ändrade konsumtionsmönster och ett devalverat varumärke lyfts fram som minst lika viktiga komponenter i försäljningsraset som lågkonjunkturen.
- Det finns mängder av glas som starkt påminner om Orrefors, men som är kopierade, maskingjorda och mycket billigare. Konsumenten ser ofta inte skillnaden mellan dem och de handgjorda kristallglasen, konstaterar Tom Hedqvist, i dag rektor på Beckmans designhögskola, men i mitten av 1990-talet designchef på Orrefors Kosta Boda.
Möjligen kommer små glasbruk med begränsade serier att bära sig även i framtiden, menar han. Däremot är han "väldigt pessimistisk" till framtiden för det stora svenska glasbruket.
- Man kan dra en parallell till konfektionsindustrin, konsumenterna bryr sig inte om var det är tillverkat. Man vill ha något som känns personligt och de kan man också få genom massproduktionen som i dag blivit bra på att till och med härma det handgjorda, säger Tom Hedqvist.
- Det finns alldeles för mycket produkter på marknaden i dag. Det är det stora hotet, den fullständigt sneddrivna, katastrofala konsumismen. Människor har överkonsumerat och drivit upp konsumtionstakten, många till lånade pengar. Vanliga löntagare investerar inte i designglas, de går till Ikea.
Orrefors Kosta Boda har också för länge sedan tvingats överge den klassiska svenska idén om vackrare folkhemsdesign, konstaterar Bertil Vallien, formgivare på Åfors sedan 1963. Han ser i stället framtiden i en långt driven satsning på det exklusiva och jämför med de österrikiska konkurrenterna Riedel.
- De har lyckats övertyga världens rika människor om att man måste ha just det glaset till det årgångsvinet. Jag tror att vi måste vända oss till medvetna människor som uppskattar god form och den konstnärliga halten i det vi gör. Företagsledningen måste förstå hur viktigt det är att man som formgivare hela tiden blir pushad i den riktningen och inte bara mot kortsiktiga kommersiella mål där man applåderar en försäljningssuccé oavsett hur den ser ut.
- Om man bara tänker på pengar har man plötsligt ett stort lager och är jätteglad om El-giganten vill sälja det, men då förstör man varumärket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!