Ge orden till kvinnorna på teaterscenen

Kultur och Nöje2017-01-21 06:00

Kvinnorna ska tiga i församlingen. Vill de ha reda på något ska de fråga sina män när de kommit hem. Det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten. Så står det i Bibeln, i första Korinthierbrevet, skrivet av Paulus. Det brukar kvinnoprästmotståndarna hänvisa till. Gudskelov att vi nu har en kvinnlig ärkebiskop.

Kanske lyder också filmbranschen Paulus, för i 2016 års tio mest lönsamma filmer fick de kvinnliga skådespelarna i stort sett hålla truten. De fick bara 27 procent av replikerna. De flesta orden gick till de manliga karaktärerna.

Inte ens i filmerna med kvinnliga huvudpersoner fick kvinnorna de flesta orden. I Hollywood håller producenterna på männen, men det är klart, en vacker kvinna drar ju folk till biograferna, men låt henne hålla igen den vackra munnen.

Det är amerikanskan Amber Thomas som räknat orden i de kassaklirrande filmerna. Det hela började med att hon gick för att se filmen "Rogue One: A Star Wars Story". All reklam för filmen berättade att kvinnan Jyn ERSO, spelad av Felicity Jones, var huvudpersonen. Hon var ju den stora personen på filmaffischen. Å andra sidan var alla andra personer på affischen män.

Hon förväntade sig att få se män och kvinnor slåss sida vid sida, men fann att det egentligen bara var en kvinna och ingen ledande kvinnlig karaktär. Det var precis som för prinsessan Leia 39 år tidigare i de ursprungliga Stjärnornas krig-filmerna.

Amber Thomas valde då att granska de tio mest inkomstbringande filmerna under 2016. Någon måste väl ändå vara jämställd. Så hon analyserade varje film.

Resultatet blev nedslående. Ingen av de tio filmerna hade en rollbesättning med övervikt av kvinnliga karaktärer. I bara en film, "Hitta Doris", fick de kvinnliga karaktärerna säga fler ord än de manliga. "Hitta Doris" är en animerad film och uppföljare till "Hitta Nemo". Amber Thomas beskriver hur chockad och ledsen hon blev över resultatet.

Hur står det då till bland svenska dramaproduktioner? Dramawebben kan upplysa om genus i pjäserna och en sökning på pjäser med en majoritet kvinnliga röster blir det en ynklig lista med tio kvinnliga dramatikers verk och så tre mäns. Fler är det inte.

Norrbottensteaterns nye chef Alexander Öberg får här en gyllene möjlighet att profilera Norrbottensteatern som en kvinnornas teater, återge den lite tråkiga länsteatern lite av sin forna glans.

Så jaga ut aposteln Paulus ur teaterhuset och se till att välja pjäser där de kvinnliga karaktärerna får de flesta orden. Den statliga utredningen "Plats på scen" visade ju redan 2006 att 70 procent av de stora scenernas publik var kvinnor. De bär upp kulturen.

KRÖNIKA

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!