Gammalt möter nytt i Aines

Det som inte Norrbotten har, har finska Lappland. Tack och lov Àr det bara nÄgra hundra meter över grÀnsen till Aines konstmuseum i TorneÄ, som nu visar en del av sin stora konstsamling.

Arvid Liljelunds ”Interiör av TorneĂ„ kyrka” frĂ„n mitten av 1800-talet.

Arvid Liljelunds ”Interiör av TorneĂ„ kyrka” frĂ„n mitten av 1800-talet.

Foto: Jan Bergsten

Kultur och Nöje2016-03-02 06:00

Det som finska Lappland har Àr konstmuseer med egna konstsamlingar. Det som Aines konstmuseum nu visar kÀnns till en del igen frÄn tidigare utstÀllningar. Det Àr inköp som gjorts av finsk samtidskonst. Det visas nu tillsammans med gamla klassiska verk av storheter som Helene Schjerfbeck, Tove Jansson, Albert Edelfeldt, Eero Snellman, Eero JÀrnfelt, Arvid Liljelund och andra ur den finska konsthistorien.

Det blir en sÄ hÀrlig blandning av gammalt och nytt och det blir en spÀnnande rundvandring och möten med olika tiders konstnÀrliga uttryck. Allt frÄn den tid dÀr mÄlaren skulle Äterge en sÄ tydlig bild som möjligt, innan det behovet kunde tillfredsstÀllas av fotokonsten, till det friare nonfigurativa eller nÀstan förestÀllande mÄleriet.

Arvid Liljelunds Interiör av TorneÄ kyrka frÄn mitten av 1800-talet Àr just en sÄdan dÀr mÄlning som sÄ exakt som möjligt Äterger motivet. Det Àr nÀstan en reportagebild dÀr vi fÄr se en konstnÀr i arbete. Han mÄlar motiv pÄ kyrkbÀnkarna och han gör det medan prosten och tvÄ andra ser pÄ. HÀr finns alla detaljer Ätergivna. Det Àr som med landskapsmÄleriet frÄn samma tid, exakta avbildningar Àven om midnattssolen kanske görs lite extra pÄtagligt i Werner Holmbergs mÄlning Midsommarnatt i TorneÄ frÄn 1849.

Den verklighetstrogna avbildningen Àr nu inget som Àr helt passé. DÀr finns Jouko Alapartanens Violinist, en oljemÄlning frÄn 2002. Han Àr lika exakt som Arvid Liljelund, men lÄter violinisten svÀva i luften.

Efter de klassiska mÄlningarna kÀnns de modernistiska som befriande, lite av en kall avrivning. DÀr finns Rosa Liksoms tuschteckningar och Essi Korvas skulptur Under. Liksom Àr frisprÄkig medan Korva lÄter fantasin fÄ spelrum nÀr hon förvandlar den lilla flickans armar till grenverk. HÀr finns ocksÄ plats för humor som i Stephen Pratts mÄlning Det hÀnder aldrig nÄgonting i TorneÄ. DetlÄter som en trött tonÄring.

DÀr finns det stora rummet med nio hÄruppsÀttningar pÄ golvet. Ja, det Àr vÀl egentligen inte hÄr, men det ger intrycket av nio kvinnor sittande i en cirkel. PÄ vÀggen tvÄ mÄlningar, Tomorrow is a Beautiful Day av Ilona Valkonen, född 1980, och Transcription av Sirpa SÀrkijÀrvi, född 1974. Det rummet blir sammantaget en sÄ fin utstÀllningsupplevelse.

Sedan kanske vi inte ska passera den gamla damen som tagits fram ur förrÄdet igen, den rörliga skulpturen av en kvinna med rollator, en bild av den typiska kulturtanten som bÀr upp kulturlivet. Kanske ett svar pÄ kulturmannen i den svenska debatten.

KONST

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!