Memoarskrivandet sker i samarbete med journalisten HÄkan Lahger och Flinck ser inga svÄrigheter i att fÄ materialet att rÀcka till en bok och en pjÀs.
ââMĂ„nga mĂ€nniskor brukar sĂ€ga att de varit med om sĂ„ mycket att det skulle rĂ€cka till en roman. NĂ€r man sedan penetrerar den mĂ€nniskan rĂ€cker det knappt till en halv novell. Det jag varit med om rĂ€cker till tre romaner.
Vad Thorsten Flinck kommer att berÀtta om i romanen och om sig sjÀlv och pÄ teaterscenen vill han Ànnu inte avslöja. Det fÄr vÀnta till hösten och efter turnén med klassikern Doktor Glas, som bygger pÄ Hjalmar Söderbergs dagboksroman frÄn 1905.
Det har blivit Thorsten Flincks lÄngkörare. I tolv Är har han spelat den och gett 150 förestÀllningar. PÄ lördag Àr det dags igen, i LuleÄ.
Men varför ska vi se en över 100 Är gammal historia?
ââDet Ă€r som med Electra och Euripides. Doktor Glas Ă€r sĂ„ mĂ„ngbottnad, sĂ„ mĂ„ngfasetterad, har en text sĂ„ rik att den Ă€r mental skĂ„despelarmat.
ââNĂ€r jag första gĂ„ngen gav den pĂ„ Vasateatern 2003 hade jag Ă€nnu ett eko av ungdom i mig. Nu Ă€r jag en Ă„ldrad man pĂ„ 54 Ă„r, men texten gör mig fortfarande hungrig. I gĂ„r kvĂ€ll upptĂ€ckte jag en ny sida av doktorn nĂ€r jag spelade den i UmeĂ„.
För Thorsten Flinck Àr Hjalmar Söderbergs mördande doktor ett drama med evigt liv.
ââJag har regisserat eller varit skĂ„despelare i 60 uppsĂ€ttningar under 35 Ă„r. De pjĂ€ser som alla bör se ryms pĂ„ ena handens fingrar och Ă€r bra oavsett om du Ă€r 15 eller 85 Ă„r. Det Ă€r sĂ„ denna förestĂ€llning utvecklats.
Thorsten Flincks vÀg till Hjalmar Söderberg gick via teatermannen Allan Edwall, som skrev en teatermonolog av Doktor Glas.
ââAllan tog bort 50 procent av romanen och Ă€ndĂ„ lyckades han fĂ„ med hela historien om ett brott. Det Ă€r en mycket bra dramatisering och jag sĂ„g den 20 gĂ„nger nĂ€r jag var ny som skĂ„despelare. Ett Ă„r senare fick jag ynnesten att fĂ„ spela mot Allan i Hjalmar Bergmans pjĂ€s En skugga. Det var matigt att först fĂ„ teorin och sedan praktik.
Har du lÄnat frÄn Allan Edwalls monolog?
ââVissa saker mĂ„ste oundvikligen bli desamma. Allan gjorde en monolog som en berĂ€ttare, jag gestaltar alla rollerna. DĂ„ Ă€r det ju inte bara de manliga, jag gör ju ocksĂ„ prĂ€stfrun. Det Ă€r svĂ„rt, det krĂ€vs en jĂ€vla mental uppladdning för att göra detta. Det krĂ€ver sĂ„ mycket av mig.
FÄr du byta kostym till klÀnning?
ââNej, jag byter inte om. Det behöver jag inte. Jag skulle kunna spela pjĂ€sen naken.
Doktor Glas har likheter med Dostojevskijs Brott och straff, att det i bÄda romanerna handlar om mord pÄ en osympatisk mÀnniska. Skillnaden Àr att doktorn inte Ängrar sin gÀrning, att han tagit livet av prÀsten Gregorius som vÄldtar sin hustru. Raskolnikov Ängrar sitt brott, mordet pÄ pantlÄnerskan.
ââBrecht ville söka det onda i det goda och det goda i det onda, men jag ser Gregorius bara som en riktigt svettigt Ă€cklig gubbe. NĂ€r jag var 42 Ă„r och hade premiĂ€r var jag helt förĂ€lskad i doktorn. Han var sĂ„ hĂ€ftig, en rebell. Jag försvarade honom och tyckte inte att mordet var sĂ„ farligt, snarare ett hjĂ€ltedĂ„d.
ââNu efter alla dessa Ă„r ser jag i stĂ€llet historien om hur det gĂ„r för en mĂ€nniska som lĂ€mnas alltför mycket ofrivilligt ensam. SĂ„ lever vi nu, alla dörrkedjorna Ă€r pĂ„ och det Ă€r inte bra, vi gĂ„r inte ut efter mörkrets inbrott och talar inte med varandra. Det Ă€r Sverige i ett nötskal i dag. SĂ„ lĂ€tt det skulle bli om vi talade med varandra.
Doktorn skapar en bild av en övermÀnniska, ser upp till Nietzsche. Det Àr lÄngt ifrÄn Thorsten Flinck.
ââJag har alltid varit kristen socialist, aldrig gjort skillnad pĂ„ folk. För mig har teatern tvingat fram ett politiskt perspektiv, berĂ€tta historien utifrĂ„n min grundtro.
Och socialisten Thorsten Flinck gillar det röda Norrbotten. HÀr har han hÄllit 1 maj-tal.
ââDet Ă€r den del av Sverige som mest förlikar min afrikanska sida trots att ni Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n Afrika. SjĂ€lv Ă€r jag ju halvafrikan.