Avantgardet
Fjolårets ”För många dyra skor och döda ögon” borde ingå i läroplanen. Det borde även bandets konserter. På Debaser strand i våras kastade sig Rasmus Arvidsson runt halsen på mig. Och resten av publiken. Avantgardet lever efter devisen att den ena konserten inte skall vara den andra lik. Vackert, vackert kaos väntar på Strandscenen på lördag.
Joy
Hon beskriver sina texter som en offentlig dagbok. Musiken är lika fylld på information. Elak, röjig techno är klädd grälla färger, och på en scen i skymningen är den helt oemotståndligt. När jag klev in på Joys konsert på Way out West förra året trodde jag först att jag hamnat i en science fiction-film, regisserad av Frej Larsson.
Slowgold
Konserterna med Alice Phoebe Lou och Anna Ternheim på Strandscenen hör båda till höjdpunkterna i Musikens Makts historia. Slowgolds stundande konsert hör även hemma där, det lovar jag er. Rösten är en urkraft och låtarna traskar fram bland drömska harmonier i Göteborgs Hagakvartér.
Skott
Hajpen kring Skott tog fart när superstjärnorna Lorde och Katy Perry tweetade gillande om musiken. Och visst stinker hon succé. Skott lyckas bland få att balansera insmickrande radiopop med band som Bat for Lashes. Att vi får se henne i Norrbotten på det här stadiet av hennes karriär borde vi alla känna tacksamhet för.
Ebbot & The Indigo Children
”Frontman” är ett ganska löjligt ord, men Ebbot är just en utmärkt sådan. Han är lika bra när han visar magen, häller en jättestor dunk vatten över sig själv, eller bara står med fingertopparna mot varandra helt stilla och sjunger. Hans nya material har inte samma rockmuskler som The Soundtrack of Our Lives och Union Carbide Productions, men det är ingen ursäkt att tacka nej till Ebbot på Musikens makt. Det vore vansinne.