Färgen återvände i norr

Efter 20 år i Stockholm återvände konstnären Viviann Stenlund till Norrland och såg sin hemmiljö med nya ögon. "Det är ju så när man har varit borta länge. Man har själv förändrats och det man återser har förvandlats till något annat", säger Stenlund som har vernissage på lördag på Norrbottens museum.

Foto:

Kultur och Nöje2010-08-27 06:00
Det finns något mycket måleriskt över Vivann Stenlunds textila verk som just nu hängs upp i Norrbottens museums lokaler inför lördagens vernissage.
De är ofta återhållna i koloriten, men under senare års produktion har färgerna kommit smygande.
Kanske har det med återkomsten till Norrbotten att göra. Hon är inte säker när hon får frågan, men säger att det är tänkbart.
Viviann Stenlund växte upp i Glommersträsk, gick senare Sunderbyn i slutet av 60-talet och verkade som konstnär här uppe innan hon och maken flyttade till Stockholm tio år senare. Tanken var att de skulle stanna i två år. Det blev 20. Men så fick maken jobb i Burträsk och flyttlasset gick för tio år sedan. Där köpte de ett hus och Stenlund inredde en ateljé.
- Många av bilderna som visas här kom till i skarven när vi flyttade från Stockholm, säger Viviann Stenlund när vi står i utställningsrummet och tittar på hennes bilder.
Några har titeln Fajakerna, som anspelar på Odysséen och Odysseus återkomst - då ingen kände igen honom.
- Det är ju så när man har varit borta länge. Man har själv förändrats och det man återser har förvandlats till något annat, säger Stenlund och berättar att hon hämtat inspiration till de grafiska elementen i bilderna från hällristningarna i Alta.
- När jag bodde hemma i Norrbotten så handlade mycket om dagens och årstidernas gång. Men med ökande ålder har bilderna kommit att handla allt mer om tid och förgänglighet, säger hon.

Många av hennes verk ligger som bildsviter i lokalen och ibland går tanken till Monets studie Katedralen i Ruen där han studerade samma motiv i olika ljus, eller hans berömda Näckrosor. Men någon impressionistisk direkthet inför motivet är det kanske inte riktigt frågan om hos Stenlund. Snarare handlar det om minnets friskhet. För bakom varje bild ligger ofta en rejäl skiss som skapats utifrån ett motiv i naturen, eller som i några av de senare bilderna; platser från Stockholm som gjort intryck på Viviann Stenlund.
- Men en bra skiss ska ha ett glapp. Det ska finnas något att tillägga när jag gör själva broderiet, säger hon och beskriver processen som ett måleri, snarare än broderi.
- Många beskriver broderiet som trevligt och kontemplativt, men det tycker inte jag att det är. Det är långsamt och mödosamt, ungefär som att arbeta med grafik eller oljemåleri. Förut var jag också väldigt grafisk i min stil och använde mycket svart och vitt, precis som när jag tecknar. Och jag använder fortfarande väldigt enkla metoder; nål och tråd, penna och papper. Det är direkta material. Men jag har gradvis gått upp i färg och det kan ha att göra med att jag återvänt till Norrland och lämnat staden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!