Ett mångfacetterat konstnärskap
KONSTJusuf SuljanovicNorrbottens museum, LuleåPågår t o m 16 januari
Foto:
Trots att mycket gick förlorat under de olycksaliga krigsåren i forna Jugoslavien, då han och hans familj tvingades fly till Sverige i början av 1990-talet, så är det ändå en ganska fullmatat retrospektiv som visas på Norrbottens museum. Dels för att Suljanovic lyckades rädda ett antal målningar när han flydde, dels för att hanpå omvägar fått tag på en del de arbeten som försvann under kriget.
Det är svårt att gå runt denna händelse i Suljanovic konst.
Det finns onekligen ett mycket tydligt före och efter kriget i hans bilder - både till form och innehåll.
För trots att Suljanovic hittat nya motiv i Norrbotten, återkommer motiv från Bosnien och en och annan bildkommentar. Bland annat i verket Därför måste jag lämna mitt hus, som kanske är utställningens starkaste. Bilden består bara av en avmålad nummerskylt, fast med ett kulhål i. Mer behöver ju inte sägas, för vem skulle bo kvar om någon hotade en på det sättet?
Men han återkommer också ofta till barndomens minnen av tjurkamper och korridor. Därför är också tjuren ett återkommande tema i utställningen och blir något av en röd tråd över åren som Suljanovic varit verksam som konstnär.
Det är ett mångfacetterat konstnärskap som presenteras, där uttrycket förändrats över tid. De tidiga årens återhållna färgskalor har med tiden bytts ut mot ett färgstarkt måleri. Det har blivit mer expressionistiskt och det figurativa mer upplöst i oljemåleriet. Man kan kanske likna det vid en mix av expressionism, surrealism och abstrakt konst.
Samtidigt är akvarellen på många sätt naturalistisk. Inte så att den är avbildande i fotografisk mening. Men när motiven hämtats från Norrbotten är renarna och landskapet ofta naturalistiska i botten, men går mot upplösning på ett Turnerskt vis. Till exempel då han ger sig i kast med lapporten under glödande höstfärger.
Naturen finns där som förebild, men upplöst och transformerad till ett eget uttryck. Och i någon bild, som Renar II, påminner Suljanovic om Nils Nilsson Skum i sitt sätt att gestalta renhjordens myller där renarna flödar fram över bildytan.
Det som slår en är viljan att pröva nytt. En del konstnärer blir intressanta genom att de gräver där de står, grottar ner sig i ett ämne eller utryck och finslipa det. Det tycks inte ha passat Suljanovic. I stället tycks han ständigt undersöka nya möjligheter i måleriet.
Det har gjort Suljanovic konstnärskap omväxlande och vitalt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!