En utställning som inte lyfter

Detalj från en av Lena Sundboms emaljer.

Detalj från en av Lena Sundboms emaljer.

Foto:

Kultur och Nöje2014-10-03 03:54

Konstnärer lägger ibland sig till med manér, något återkommande i konstverken. Vi minns Alfred Hitchcock som alltid fanns med som statist i hans egna filmer. Det går an så, när det glimtar till sådär i förbifarten.

Konstnären Lena Sundbom låter fjärilar återkomma på nästan alla verk som hon ställer ut hos Galleri Lindberg. Det är fjärilar i olika storlekar och olika arter, ibland utan kroppar men så plötsligt fjärilsvingar på en hund som ska sväva på duken.

Men hunden svävar inte och de fjärilstyngda konstverken har över huvud taget svårt att lyfta. De blir kvar på golvet tillsammans med betraktaren som söker en förklaring till dessa flygfäns närvaro, vad de ska tillföra.

Nu finns det ett avsteg från fjärilssamlingen och den är välgörande för utställningen, liksom Lena Sundboms emaljer. Ett avsteg är en bild av ett par figurer och med något som liknar ett barn. Det är något dolskt över denna scenbild, som om en av figuranterna döljer något. Här finns ett välkommet utrymme för betraktarens tolkningar. Titeln ä följdriktigt Hemlighet III .

Emaljerna är något helt annat och så klart uttalat. Den återkommande meningen är "finns det en annan väg att gå?" och den frågan ställs gång på gång på varje emalj och på alla emaljer.

Emalj är en krävande teknik som Lena Sundbom behärskar, men det hon vill säga, utöver den återkommande meningen, har inte förmågan att nå fram. Eller så kanske det räcker rätt och slätt med denna mening som också bildar de tre emaljverkens titlar.

Nej, vi har sett mera spännande utställningar av Lena Sundbom. Här blir det för många fjärilar och för många kopior av en mening.

KONST

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!