En solist i världsklass

Ett av de stora namnen i svensk jazz gästar Norrbotten.
Rigmor Gustafsson ger sig ut på turné - i ett möte med den klassiska musikvärlden.

Rigmor Gustafsson repeterar i Studio acusticum i Piteå. I kväll ger hon sig ut på turné tillsammans med Norrbottens kammarorkester som dirigeras av Hans Ek.

Rigmor Gustafsson repeterar i Studio acusticum i Piteå. I kväll ger hon sig ut på turné tillsammans med Norrbottens kammarorkester som dirigeras av Hans Ek.

Foto: Bengt-Åke Persson

Kultur och Nöje2012-09-12 07:24

Rigmor Gustafsson har nyligen spelat in en skiva och gett 60 konserter med en österrikisk stråkkvartett. Nu är den värmländska jazzsångerskan i Norrbotten för att repetera in ett nytt program - den här gången med betydligt fler stråkar.

Första repetitionen med Norrbottens kammarorkester hade hon i måndags och redan på onsdagskvällen är det turnépremiär.

- Jag är otroligt glad. Bara att få göra det här känns fantastiskt, säger Rigmor Gustafsson.

Produktionstiden är kort, men hon är van med snabba ryck.

- Ja, i sådana här situationer. Nu är det ett material jag känner till i grunden, det är värre med helt nya produktioner. Jag tycker om att åka runt med mitt eget band, men det är också väldigt kul att göra sådana här projekt. Mötena med musikerna är utvecklande.

Sejouren med den österrikiska stråkkvartetten har innehållit mycket improvisation, på mera traditionellt jazzvis. Samarbetet med de 17 musikerna i Norrbottens kammarorkester är en annan sorts utmaning.

- Skillnaden nu är att man måste följa arrangemangen som de är skrivna. Oj, det här solot var 16 takter nu måste jag komma in efter det, annars blir det fel. Det går inte bara att köra som vanligt, säger Rigmor Gustafsson.

Frånvaron av en traditionell rytmsektion ställer speciella krav på kammarorkestern.

- Det är svårt att spela jazz i up-tempo utan kompgrupp. Det krävs ett rytmiskt ansvar som orkestermusiker generellt sett är lite ovana vid, man är van att agera som grupp men när det inte finns ett trumset att luta sig mot måste alla spela med rytmisk övertygelse och ha ett ansvar, säger Hans Ek, dirigent

Låtarna som framförs kommer till största delen från Rigmor Gustafssons senaste skiva. Jazzstandards varvas med hennes egna kompositioner. Orkestern framför också några instrumentala stycken, bland annat av Arvo Pärt.

- I sådana här samarbeten mellan jazzvokalister och stråkorkestrar finns en risk att man hamnar i en värld av ballader, det vimlar av sådana skivor från 50- och 60-talen. För mig har det varit viktigt att hitta låtar med ett annat temperament, mera up-tempo, säger Hans Ek.

Han har mångårig erfarenhet av projekt där jazz och klassiskt möts.

- I dag är det otroligt viktigt för orkestrar att ha en bred kontaktyta för att kunna utvecklas. Man måste ha en uppkoppling mot det som är aktuellt.

Rigmor Gustafsson har flera genreöverskridande samarbeten bakom sig:

- Jag upplever att respekten för varandras musik är större. Man förstår bättre svårigheterna i de olika genrerna. Det känns ändå som att det här är lite nytt för Sverige.

Premiären sker i Älvsbyn i kväll. Sedan drar sällskapet vidare till Luleå. Övertorneå. Pajala, Piteå, Arjeplog och Jokkmokk.

Hans Ek utlovar musik av yppersta klass.

- Det känns kul att vi kan göra 1900-talsmusik av betydelse. Jag tycker om ambitionsnivån i det här projektet. Det här är en jazzkonsert med tyngd, med en världssolist, säger han.

Född 1966, jazzsångerska och kompositör. Utbildade sig vid Musikhögskolan i Stockholm 1986-91 och var 1993-95 verksam i New York, där hon bl.a. bildade Rigmor Gustafsson Quintet.
Albumdebuten kom med In the Light of Day (1996). Efter album som Plan #46 (1998), Close to You (2004) och On My Way to You (2006) kom 2007 Alone with You, där hon för första gången komponerat all musik själv.
Gustafsson är även ett namn i Europa och fick ett mindre internationellt genombrott vid Jazzfest i Berlin 2001.
Källa: Nationalencyklopedin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!