En pojke, vita tomtar och ER-glasögon

Kultur och Nöje2016-12-19 06:00

För inte så länge sedan blev det rabalder över att Åhléns i sin reklam använt en mörkhyad pojke som lucia och som dessutom hade såväl krona som tärnljus. Genialt, tyckte många. Andra, däremot, ansåg att bilden inte visade respekt (ja, för vad?) och spred rasistiska kommentarer. Näthat, kort sagt.

Åhléns tog bort bilden. Och vem som vann slaget, till exempel på Facebook, får du svar på beroende på vilken bubbla du tillhör.

Det behövs kanske ett hjälpmedel för att vi ska kunna se mer klart. Se vad som verkligen pågår. Kanske har Handelns Utredningsinstitut (ägt av Svensk Handel), som matar medier och oss med vad som ska anses vara Årets julklapp, svaret. Ett par VR-glasögon som sägs sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet. Groovy!

Tankarna avbryts av att en fyra centimeter tjock hög av reklam dimper ner på hallmattan och ut sticker ett reklamblad från några av ortens ICA-handlare: ”Hej tomtegubbar! Nu i helgtider är vi extra glada i tomteluvorna och vill fira in kommande storhelger tillsammans med er, kära kunder.”

De som syns på bilden är fyra vita män som vi ska lära känna som Pelle, Pär, Tony och Fredrik. (Ingen Mustafa eller Maryam här inte!) Jag känner ingen av P, P, T eller F, men anar att de kanske äger någon av butikerna eller har en hög post i dem.

Ja, hej, tomtegubbar! Det är ändå bara lite rip-off där tomten är en vit man och den som säljer – inte den som ger. Nog för att vi vet att de som äger matbutiker i regel är män (och tjänar stora pengar) medan de som jobbar i dessas köplador i regel är kvinnor (och tjänar små pengar).

Vi kanske ska låta det passera. Det är trots allt bara jul en gång om året.

Men tänk om vi hade haft ett par ER-glasögon? ER står för Equal Rights och med dessa glasögon blir skillnader och orättvisor så uppenbara att vi måste agera – för annars börjar det svida i ögonen.

Vad vi borde se är att strukturer i vår vardag är ojämlika och i behov av förändring. Men det kanske är så att vi trivs med våra stereotyper och har inget emot att de går i kapitalets tjänst. Tomten och Clownen blir handelsmän. Och Jesus … Bara inte ett litet mörkhyat barn kommer in i bilden och rubbar våra ”traditioner”.

När marknaden vill att vi ska fly in i virtuella världar, kanske det borde vara bra med ER-glasögon så att vi verkligen kan se vad som pågår i verkligheten. Och därmed lämna barn i fred när vi inte är överens om hur samhället ska formas.

KRÖNIKA

Peo Rask

KRÖNIKA

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!