En orkester med inställning och vilja

Med en knapp vecka kvar till konsert pågår repetitionerna för fullt för Luleå Orkesterförening som ska spela operetter och Strauss på söndag. "Det är en stor tillfredställelse att höra hur bra det blir i slutändan och att känna när musiken lyfter", säger dirigenten Orvar Eriksson.

Repetition pågår. Det är mycket som ska sitta innan konserten på söndag och orkestern fick noterna först till helgens repetition. Och en del noter hade ännu inte kommit med posten under lördagen.

Repetition pågår. Det är mycket som ska sitta innan konserten på söndag och orkestern fick noterna först till helgens repetition. Och en del noter hade ännu inte kommit med posten under lördagen.

Foto: Patrik Boström

Kultur och Nöje2010-01-18 06:00
- Ta om det från trean. Ni måste jobba lite mer på diminuendot och när ni spelar, spela inte högre än att ni hör solisten, säger dirigenten Orvar Eriksson till orkestern som repeterar operetter och verk av Strauss i Midskogsskolans musiklokaler.
Strauss brukar höra nyårsdagarna till, men nu bjuder Luleå Orkesterförening på en något försenad "nyårskonsert" då man spelar en och annan känd Strauss-pärla och operetter tillsammans med solisterna Carina Stenberg och Anders Eriksson.
Och det blir några intensiva dagar för orkestern innan konsertern på söndag. För när NSD besöker lördagens repetition har inte alla noter dykt upp och orkestern bekantar sig med materialet för första gången. Men Carina Stenberg har haft materialet något längre.
- Jag har haft det mesta av materialet sedan december och det är ganska kort tid för att sätta melodi och text utantill, säger Carina Stenberg och skrattar.
Operetten är lite bortglömd menar hon och berättar att den är mycket vanligare i centraleuropa.
I Sverige har vi en dålig tradition när det gäller operett, men det känns som om den är på väg tillbaka. Jag har mött den oftare när jag sjungit i Ungern. Där är den stor och folk älskar musiken, säger hon.
Men att tro att operetten är lättare, bara för att den anses som mer tillgänglig, är att bedra sig menar Stenberg.
- Det är väldigt svårt. Man kan få sjunga långa, nakna linjer och det är viktigt med fraseringen. Men operetten ligger mig varmt om hjärtat, säger hon.

Hon har sjungit tillsammans med Anders Eriksson tidigare, bland annat i kyrkosammanhang.
Han är till vardags sångpedagog i Lycksele, men varvar sin lärartjänst med operor och konserter.
- Det var ett tag sedan jag och Carina sjöng tillsammans, så det är jättekul att få göra det. Vi kommer att sjunga tre duetter och två solostycken var, säger Anders Eriksson som också är bror till dirigenten Orvar Eriksson.
Den senare jobbar som orkesterledare i Östersund, men frilansar övrig tid som dirigent och han har också varit kormästare i Trondheim.
Så vanan att jobba med olika typer av orkestrar finns onekligen där.
- Det är faktiskt inte så stor skillnad mellan att jobba med en professionell orkester och en fritidsorkester som den här. I en professionell orkester behöver man förstås inte jobba med tekniska svårigheter och det handlar om vilka förutsättningar musikerna har att öva, säger Orvar Eriksson.
- Å andra sidan har orkestern en härlig inställning och vilja. Man kämpar och sliter och det kan vara en fantastisk upplevelse att se hur det blir bättre och bättre. När man jobbar med en professionell orkester så ligger man från början ganska nära det färdiga resultatet. Men här är den procentuella förbättringen mycket större. Det är en stor tillfredställelse att höra hur bra det blir i slutändan och att känna när musiken lyfter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!