Sacred Concert- Vi måste byta lokal. Det hade blivit en dubbelbokning i kyrkan så nu får vi vara i stadshuset istället, säger Jan Sydberg, ordförande för Kiruna Storband.
Det var nedslagna blickar och allmän uppgivenhet när körledaren för Vox Artica, Magnus Lundgren, kom med beskedet. Att flytta konserten från Kiruna kyrkan till stadshuset skulle innebära mycket sämre akustik.
- Akustiken är förfärlig där. Ljudet far rakt upp och man har svårt att nå publiken. Ibland hörs det inte längst bak även om vi tar i allt vi kan. Men vi har en bra ljudtekniker som ska ordna det på bästa sätt. Man kan inte hänga upp sig på en sådan sak, utan vi får tänka positivt trots det här, säger Jan Sydberg.
Duke Ellingtons Sacred Concert uppfördes första gången i september 1965 i Grace Cathedral i San Fransisco och har sedan dess spelats runt om i världen. Idén till att Kiruna Storband och kören Vox Artica skulle göra Sacred Concert tillsammans föddes strax innan jul.
- Förslaget kom från oss i Kiruna Storband. Vi pratade med Magnus som är körledare för Vox Artica och frågade om vi inte kunde göra det här tillsammans. Jag tycker att samarbetet med kör och storband som vi fått till nu är unikt. Oftast är det en enskild sångare med band eller bara storbandet, så den här konstellationen känns väldigt spännande, säger han.
För Kiruna storband är Sacred Concert en gammal bekantskap. De spelade stycket redan för tolv år sedan. Jan Sydberg berättar att det var första gången som han själv kom i kontakt med Duke Ellingtons musik och menar att Sacred Concert har så många nivåer att det kändes självklart att de skulle spela den igen. Solist den här gången är Pia-Karin Hellsing och att just hon ville vara med betydde mycket.
- Vi har verkligen fått en fantastisk och duktig solist i Pia-Karin Hellsing. Omfånget och sättet man måste sjunga det här stycket är det inte många solister som klarar av, säger han.
Vad ser du mest fram emot med konserten?
- Jag tycker det är väldigt spännande att det finns personer i storbandet som var med när det startade i slutet av 60-talet och som är med fortfarande. De har ju den här musiken i blodet då de växte upp med den. Det är helt fantastiskt att se hur de tolkar musiken och att de fortfarande spelar så bra, säger han.