Draugsvoll möter Neo
I tangon finns en närhet till konstmusiken. Det har om inte annat Astor Piazzolla bevisat genom sina legendariska verk. Nu möts Norrbotten Neo och accordeonisten Geir Draugsvoll för att spela tango.
Foto: Patrik Boström
Det är inte så konstigt som det låter.
Hans lärare studerade på masterclass vid Framnäs under 70-talet för Mogens Ellegaard, som betytt mycket för den samtida musikens intresse för accordeon.
- Fast jag har spelat på festspelen under 90-talet. Dessutom har jag spelat ett stycke som heter Piteå Suite av en kompositör som är från min hemstad Voss, säger Geir Draugsvoll när vi möts före repetitionerna på Acusticum i Piteå.
För oss är nog Voss mer känt för Ingemar Stenmarks bedrifter än musiken. Det var här han tog sin, och Sveriges, 18e världscupseger den 19 mars 1977. Men här finns en ganska känd jazzfestival. Dessutom har man en gedigen folkmusikkultur på orten.
- Fast i mitt fall blev det rätt snabbt en inriktning mot klassisk musik eftersom min lärare studerat för Ellegaard, säger Draugsvoll.
Senare kom Draugsvoll att flytta till Köpenhamn för att studera för Ellegaard, som ansågs vara den främste accordeonisten under sin livstid, känd internationellt i musikkretsar.
Ellegaard var också en viktig initiativtagare till att det skrevs musik för accordeon i Skandinavien och Draugsvoll har fortsatt på den banan genom att spela mycket nyskriven musik.
Han har själv blivit en av världens främsta accordeonister och har en repertoar som spänner över Bach, Mozart, Grieg och Stravinsky till samtida kompositörer som Hosokawa, Berio och Stålheim.
- Det skrivs faktiskt rätt mycket musik för accordeon i dag och kompositörer som Torbjörn Lundkvist var viktiga för instrumentet, säger Draugsvoll som idag är lektor vid konservatoriet i Köpenhamn.
- Men det är inte på heltid. Då skulle jag inte ha tid att vara ute och spela så mycket, säger han.
Han säger att han spelar ungefär 50 procent i Skandinavien och resten ute i övriga världen.
- I år ska jag faktiskt iväg till Argentina för första gången. Men då ska jag inte spela tango utan Petruska av Stravinsky, säger Draugsvoll.
Faktum är att han i huvudsak spelar nutida konstmusik, men under konserten med Norrbotten neo är det tangoinfluenserna som dominerar programmet - även om det också blir ett uruppförande med Britta Byströms Revolt i grönska för Norrbotten Neo.
- Det är ju inte onaturligt med tango när man spelar accordeon. Men det var faktiskt först på 90-talet som jag fastnade för tangon, då jag hörde en grupp spela Astor Piazzolla på ett café i Paris, säger Draugsvoll.
- Men den tango som vi spelar är ju väldigt stiliserad och går bra ihop med konstmusiken. Piazzolla studerade ju också komposition för Alberto Ginastera och Nadia Boulanger. Och 3 tango sensations som vi ska spela av Piazzolla är väldigt klassiskt anlagd.
Förutom Piazzolla kommer man, bland annat, att spela Stravinskys Tango och Jostein Stålheims TaNGOnittiNI. Tre verk som har ganska olika förhållningssätt till tangon.
- Det är stora kontraster i programmet. Piazzolla är väl mest ursprunglig, medan man nog inte bör försöka dansa till Stålheims tango. Den är väldigt stiliserad, säger Draugsvoll och skrattar.
Fotnot: Geir Draugsvoll och Norrbotten Neo har turnepremiär i Haparanda i kväll och spelar sedan Piteå på torsdag och Luleå på fredag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!