"Det är som att köra skoter i snöstorm"
Sofia Jannok och Jonas Knutsson har mer än musiken och Norrland gemensamt. Bland annat Jannoks moster. "Det var faktiskt Sofia Jannoks moster Catarina som fick in mig på folkmusiken", säger Jonas Knutsson som ska turnera med Jannok och Norrbotten big band under turnen 100 % Norrland.
Foto: Kurt Engström
- Är tempot bra, frågar storbandets ledare, Tim Hagans, när de testar att spela låten Árvas. Men så här första gångerna de känner på låten går det inledningsvis för sakta, i alla fall i förhållande till den inspelade versionen. Och trummisen frågar Jannoks slagverkare Johan Englund om hur han brukar spela på skivan, samtidigt som en annan musiker frågar om solovändan blev för lång i förhållande till vad hon är van vid.
Det är två olika sätt att angripa musiken som möts.
- Det är som att köra skoter i snöstorm för mig. Jag pratar inte musik på samma sätt som storbandet. Samtidigt är det en lyx att jobba med så bra musiker, säger Sofia Jannok när jag träffar henne och Jonas Knutsson för att intervjua dem om turnén 100% Norrland som görs tillsammans med Norrbottensmusiken. På onsdag spelar de på Barents jazzfestival i Tromsö, där även Movitz, Anna Morin Quartet och Per Öberg Trio ska spela. Storbandet ska både ge konsert och exportera konceptet Music teacher big band. Dessutom ska Tim Hagans delta med kompositioner och arrangemang i premiären för Composers big band i Tromsö.
Det är också Tim Hagans och några av de andra musikerna i storbandet som har gjort arrangemang på Sofia Jannoks musik.
- Det är spännande med storbandet och Tim har hanterat materialet varsamt.Och så tycker jag att det passar att de spelar Sámi eatnan duoddariid av Nils-Aslak Valkeapää. Det har ju blivit något av den inofficiella samiska nationalsången, men den är ju tillägnad hela moder jord, säger hon.
Från Jonas Knutssons musikaliska skattkammare blir det däremot inte så mycket eget material.
- Nej, jag bidrar inte så mycket med det. Det blir istället en del polskor och en samisk koral från Arjeplog. Och så kommer jag nog inte att kunna hålla mig från att spela något från Västerbotten, säger Knutsson som är uppvuxen i Umeå och studerade på musikgymnasiet i Skellefteå.
Knutsson och Jannok har träffats förut - i en av Knutssons grupper - där de gjorde ett arrangemang på en av Jannoks jojkar. Och så har de jobbat med musiker som Ale Möller, om än inte samtidigt.
Men det finns en annan sak som är större gemensam nämnare för de båda; Catarina Utsi, som gör Jannoks scenkläder och som gjort saxofonbandet till Jonas Knutsson.
- Det var faktiskt Sofias moster Catarina som fick in mig på folkmusiken. Vi gick musikgymnasiet tillsammans och hon fick mig att lyssna på Paakkunainen och Karelia, där Nils-Aslak Valkeapää var med. De var pionjärer på att blanda jojk, poesi och musik till en slags multiföreställningar. Så vi startade bandet Fjällbäckens friskhet och använde Paulus Utsis bilder och dikter, säger Jonas Knutsson och skrattar åt minnet.
Namnet på gruppen får honom faktiskt att rodna lite över ungdomens synder.
- Vi var faktiskt bara 17 år... Men det var en ny värld för mig. Jag hade bara spelat jazz och rock innan, säger Knutsson som sedan dess blivit en av landets främsta jazz- och folkmusiker och ett aktat namn inom "världsmusiken".
Och han ser fram emot att jobba med Norrbotten big band.
- Jag var mycket här uppe i början av min karriär, men jag har aldrig spelat med Norrbotten big band. Det är ett storband av världsklass som har fantastiskt bra musiker, så det är en ära. Och Tim är ju sanslöst erfaren. Jag har faktiskt beundrat honom sedan 70-talet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!