Den tillåtna och otillåtna tv-reklamen

Kultur och Nöje2016-10-29 06:00

Hur ska ni egentligen ha det med reklamen, Sveriges television? Ni har ju slagit er för bröstet som det reklamfria alternativet. Public service, som inte låter sig påverkas nav kommersiella krafter. Fint så det förslår.

Häromdagen var SVT-folket upprört. Programmet Kulturnytt kunde rapportera om sitt grävande, som visar att det skett produktplaceringar i en populär tv-serie med namnet "En klassiker". Tillverkare av sportutrustning hade betalt det programföretag som SVT gett i uppdrag att producera serien för att deras produkter skulle visas. En tv-chef var upprörd.

Det var en märklig upprördhet. Vi som envisas med att titta på det som numera kallas linjär tv, vi blev inte det minsta upprörda. Det är ju länge sedan SVT var en reklamfri kanal. Vi får ju se reklam varje dag.

Det egendomliga med reklamen i SVT är att den ibland maskas bort, men i andra fall får fritt utrymme. Så fort någon idrottsman ska intervjuas, går SVT med på att hen står framför en vägg tapetserad med logotyper för olika företag. Och står de inte framför en sån vägg, får de hålla upp skidor och andra utrustningar med tydliga varumärken. Eller kanske en skärmmössa med tydlig reklam.

Okej, låt gå för denna skildring av en verklighet som finns, men varför detta suddande av reklam i program utanför sportområdet? Vi ser det allt oftare också i nyhetsrapporteringen, att mössmärken och märken på jackor, på bilar och hus suddas bort. Vi får en retuscherad verklighet. Är det bra public service? Blir det inte lite av Kina och gamla Sovjetunionen en sådan revidering av verkligheten?

Och är en dokumentär film eller en dokumentär serie längre att lita på? I den fina serien "Sveriges bästa hemtjänst" används det digitala suddgummit friskt. Vi får inte se delar av mössor, kläder, ja till och med bilar, för där finns ju varumärken. Och vi undrar bara: varför?

Det fanns en tid när vi tyckte att reklam var roligt. Vi gillade reklamförspelet på biografen och tyckte det var skoj att kika på finsk tv-reklam. Sedan fick vi reklam och det var inte så roligt längre. Men vi hade ju SVT, det som skulle vara reklamfritt.

Ja, reklamfritt upphöjt till rena idiotin. När vi sett ett avsnitt i reklamcensurerade "Sveriges bästa hemtjänst" väntar samma kväll ett sportnytt. Här visas ishockeymatcher och tv-rutan fylls av varumärken. Inget suddas bort i denna sportsändning, men hemtjänstarbetaren fick inte behålla varumärket på sin vinterjacka?

KRÖNIKA

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!