Den pedagogiska lusten väcktes i Piteå

För fem år sedan höll operasångerskan Anna Larsson sin första masterclass på Festspel i Piteå älvdal. Det blev startskottet för hennes pedagogiska verksamhet. I år är hon tillbaka för masterclass och en konsert som ges i kväll.

Foto:

Kultur och Nöje2009-07-01 06:00
- Jag har ju fått så mycket kärlek och kunskap av mina lärare som jag ville ge vidare och det var otroligt givande att vara lärare på en masterclass. Jag hade ju haft en del elever innan, men att komma till festspelen var mer på riktigt, säger Anna Larsson när vi sitter i foajén på Framnäs folkhögskola där mästarklasserna hålls.
Efter den första mästarklassen på festspelen för fem år sedan tog Anna Larssons lust till pedagogiken fart på allvar. Hon har ett antal privata elever, men också börjat undervisa på Operastudio 67 och i en del andra sammanhang.
Samtidigt medger hon att det inte är helt enkelt att ställa sig i rollen som lärare för andra.
- Jag funderar ju på hur jag ska kunna säga något konstruktivt till dem som jag undervisar. Ibland är de så duktiga att det faktiskt är svårt att komma med något. Men sedan är det svårt eftersom rösten och personen är så nära förknippat med varandra. Det är en form av integritetskränkning man gör som lärare när man säger "det här kan jag och inte du". Man intar en position där man ställer sig över en annan människa, säger Larsson.
Hon menar att det förhållandet kan vara känsligt i den avskilda undervisningsrollen, där det bara är läraren och eleven. Men när man befinner sig i en masterclass med flera elever och kanske en publik så blir förhållandet ett annat.
Förhållandet mellan lärare och elev är också särskilt viktigt när det gäller sången menar Anna Larsson, eftersom man som sångare inte kan höra hur man låter, till skillnad från en pianist eller gitarrist, där ljudet kommer utifrån.
- Jag föredrar workshopmodellen, för där måste även läraren göra bra ifrån sig. Tyvärr finns det ju sångare som går hos samma lärare år efter år och de kan bli sämre och sämre av det. Och i Sverige vågar man inte säga "du kan inte fortsätta hos den här läraren". Men jag tycker att det är skolans ansvar ifall eleven inte utvecklas, säger Larsson.

Hon försöker också, så gott det går, förbereda sina elever för den verklighet som finns utanför skolan, där det väntar en ganska hård värld med mängder av auditions för att få jobb. Själv fick hon gå på 17 auditions för en Wagnerroll.
- Jag lärde mig otroligt mycket av det - i allt från hur jag skulle äta, värma upp och klä mig. Jag såg mina auditions som en möjlighet till utveckling och efter det hade jag inga problem. Det var en hård, men bra skola, säger Larsson och skrattar.
I dag behöver hon sällan gå på några auditions, och ifall det behövs är hon ofta ombedd att komma dit för att testa något som är nytt för henne. Men förhållandet är förstås helt annat än när hon kom som nyexaminerad operasångerska till sin första audition.
- Fast det kan vara otroligt jobbigt att gå på audition och jag säger åt mina elever att gå dit och lära sig. För det är en viktig del av yrkeslivet för unga sångare och jag menar att det är något man kan lära sig. Det handlar om förutsättningar och att ha en bra pedagog. Det kan göra stor skillnad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!