Carmen direkt från Operan

Georges Bizets Carmen är troligen den mest spelade och populäraste operan genom tiderna. Den 31 mars kl 15.00 sänds Carmen till 45 biografer i Sverige och den enda i Norrbotten är Boden.

"I vårt uppdrag från regeringen ingår att vi ska komma ut till landsorten", säger operachefen Birgitta Svendén.

"I vårt uppdrag från regeringen ingår att vi ska komma ut till landsorten", säger operachefen Birgitta Svendén.

Foto:

Kultur och Nöje2012-03-29 06:00

Det är en ny uppsättning som framställer Carmen som en frihetsälskande och modern kvinna. Huvudrollen gestaltas av svenska mezzosopranen Katarina Leoson medan hennes rivaler Don José och Escamillo görs av den italienske tenoren Andrea Caré och den engelsk-svenske basbarytonen Jeremy Carpenter. Katarina Giotas, uppvuxen i Luleå, gjorde rollen som Mercedes fram till jul men medverkar tyvärr inte i den här föreställningen.

Den franske regissören Vincent Boussard har skapat en modern version där de talade dialogpartierna nästan helt tagits bort. Det är ändå lätt att följa med i handlingen då sändningen är textad. Moderniseringen märks också i den enkla scenografin och att exempelvis soldaterna bär nutida uniformer och automatvapen.

Carmen hade premiär redan 1875, och fortfarande är den populär med odödliga nummer som Toreadorarian och Habaneran. Många kan nynna på dessa "operaschlager", utan att de kanske är medvetna om var de kommer ifrån. Habanera (dans från Havanna) är faktiskt en omarbetning av en dåtida schlager.

Handlingen är förlagd till Sevilla där titelrollen Carmen arbetar i en cigarettfabrik. Carmen är vacker och utmanande i sitt uppträdande, hon bedårar männen och är en erotisk dröm för soldaterna vid kasernen. Korpralen Don José har aldrig upplevt något liknande när han hör henne sjunga om kärleken. Han glömmer sin trolovade Micaëla som väntar i hembyn och blir förälskad i Carmen. Det blir också tjurfäktaren Escamillo, en tvillingsjäl till Carmen, och svartsjukan rasar hos Don José. Carmen vill älska vem hon vill och låta sitt hjärta få flyga fritt, men det får ödesdigra konsekvenser för Carmen. Georges Bizets musik är ömsom medryckande, ömsom demoniskt lidelsefull i operan som fängslat en stor publik i hela operavärlden.

De som inte tidigare sett en sådan här direktsändning på bio kanske undrar hur är bild- och ljudkvalitén är. Undertecknad var skeptisk inför det första besöket men blev glatt överraskad. Trots att den föreställningen sändes från Metropolitan i New York var det utmärkt bild och ljud. De här visningarna är i HD-kvalité med 5.1-ljud, alltså bättre än standard-tv. Den stora bilden och att man sitter i en mörklagd salong ger nästan samma närvarokänsla som att vara på plats i operasalongen. Växlingarna till närbilder gör att man till och med ser bättre än den bästa möjliga platsen på operan. Eftersom det är direktsändningar kommer även eventuella malörer med. Vid senaste sändningen från Dramaten föll en äldre man på första bänk ihop, skådespelaren uppmärksammade det och slutade agera och vi fick följa vad som hände i salongen innan föreställningen fortsatte.

Förutom presentation före föreställningen sänds intervjuer med medverkande i pausen eller efter föreställningen. Några orter är då också uppkopplade så att publik därifrån kan ställa frågor.

Operachefen Birgitta Svendén är mycket positiv till de här sändningarna.

- De här direktsändningarna är ett utmärkt sätt för de som bor långt från Stockholm att se opera eller balett. I vårt uppdrag från regeringen ingår att vi ska komma ut till landsorten men det är både mycket kostsamt och praktiskt svårt att turnera. Dessutom är det få orter som har lokaler som kan visa en sådan här stor uppsättning.

- Det gläder mig lite extra att Carmen visas i Boden så att många norrbottningar har rimligt pendelavstånd och kan se föreställningen.

Birgitta Svendén som är född i Porjus och uppvuxen i Vuollerim uppmärksammades i en större artikel i NSD förra veckan i samband med hennes 60-års jubileum. Efter gymnasietiden vid korrespondensgymnasiet i Jokkmokk blev det musikstudier bland annat vid Operahögskolan i Stockholm. Redan under studietiden sjöng hon på Kungliga operan och har därefter gjort en internationell karriär i första hand som Wagnersångerska och har varit flitigt engagerad vid flera av världens stora operascener. Birgitta Svendén är sedan 1995 hovsångerska och är hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet. I april 2010 tillträde hon som operachef vid Kungliga Operan. Sitt sista framträdande här i Norrbotten gjorde hon 2007-2008 med Norrbottens kammarorkester.

Birgitta Svendén är själv förtrogen med Carmen, 1988 sjöng hon titelrollen på Kungliga Operan.

- Föreställningen ska nog gå bra men mycket oväntat kan hända i operavärlden. I början av min karriär var jag en av valkyriorna i Wagners Valkyrian med Sixten Ehrling som dirigent. När vi sprang in på scenen för entré fastnade jag med scendräkten i en spotlight och den slets av. Jag hade bara svarta trikåer under men inget val, jag skulle ju in och sjunga. De andra valkyriorna i scenkläder och jag i trikåer genomförde scenen. Senare träffade jag en bekant som hade sett föreställningen. Hon tyckte att de andra valkyriorna hade konstiga kläder.

FAKTA
FAKTA Kungliga operan

q q Kungliga Operan i Stockholm grundades 1773, nuvarande huset invigdes 1898.
Nationalscen för opera och balett med 1151 publikplatser.
560 anställda och närmare 500 projekt- eller extraanställda.
Publik: cirka 200 000 per år varav cirka 110-120 00 ser operaföreställningar på stora scenen.
q q Direktsändningar till teatrar/biografer kan visas på 57 orter.
Varje sändning ses i snitt av över
2 000, det vill säga motsvarande två fullsatta operahus.
Läderlappen och baletten Svansjön sågs båda av över 3 600 åskådare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!