Brottartungt av Oddjob

ODDJOBFredag 7 november

Foto: Pär Bäckström

Kultur och Nöje2008-11-10 06:00
När Oddjob besökte Swedish Jazz Celebration i Luleå för ett och ett halvt år sedan gav bandet en glimrande konsert, svängig och fyndig.
Och i publiken satt ACTs legendariske skivbolagsdirektöre Siegfried Loch.
Han blev imponerad av vad han hörde och sa kort och gott att om bandet behövde ett skivbolag så kunde de ringa honom.
I år kom Oddjobs första skiva på ACT, Sumo, och med den har bandet tagit ytterligare ett steg i en internationell karriär.
Det är också från Sumo som det mesta av materialet under den sena fredagskvällens konsert kommer och Oddjob slår an tonen direkt med The Big Hit.
Och det man har på skivan, som nog är deras bästa hittills, har man också fått med sig ut på scenen.

Det fantastiska svänget finns kvar med sina referenser till soul, 60- och 70-tal.
Hos basisten Peter Forss hittar man till exempel några underbara referenser och "samplingar" med en twist av exempelvis Proud Mary och något som Johnny Cashs basist Marshall Grant skulle kunna ha spelat - bland mycket annat.
Men musiken rymmer förstås mycket mer än begåvade referenser.
Det finns gott om begåvning i bandet och Per "Ruskträsk" Johansson, Goran Kajfes och Daniel Karlsson bjuder på en hel del inspirerade solon.
Kajfes imponerar med sitt sparsmakade och melodiösa spel och Daniel Karlssons idérikedom tycks aldrig sina.
Och bandet är, om möjligt, mer samspelt än någonsin.
Arrangemangen har också blivit mer komplexa och de har fått fler detaljer i kompositionerna. De har helt enkelt gjort musik som är lite mer krävande, samtidigt som musiken har kvar all den där charmen och humorn.
Skivan Sumo har helt enkelt lagt grunden för brottartunga konserter och det fick man se på fredagskvällen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!