Bokhandelns tid förbi

Ni måste lära er att älska E-böcker och ni måste göra det fort om ni ska överleva. Välkomstorden från Lasse Winkler, chefredaktör för Svensk Bokhandel, hade passat bättre under en sittning för masochister än på ett seminarium om Framtidens bokhandel.

Koll på böcker är bättre p Internet än i den traditionella bokhandeln, och nätet är öppet alltid, överallt.

Koll på böcker är bättre p Internet än i den traditionella bokhandeln, och nätet är öppet alltid, överallt.

Foto: Tomas Polvall

Kultur och Nöje2011-10-04 06:00

Ändå var det bara början. Lovsånger var bannlysta under seminariet. Straffpredikningarna avlöste varandra. Förmaningar under galgen var dagens lösenord. Skratten och den goda stämningen bekräftade att bokhandlare är masochister.

- För många bokhandlare är tryckta böcker en passion som kommer att bestraffas med döden.

Damian Horner började sin föreläsning med att tala om den viktigaste marknadsföringen för bokhandlare. För att illustrera sitt påstående visade han bilder av skyltfönstren hos några av de tiotals engelska bokhandlare som slagit igen under det senaste året. Sedan talade han:

- Ni måste förändra er om ni ska överleva. Kommer ni att klara av det? Problemet är er passion för böcker. Glöm böckerna. Kunderna är viktigare. Böcker kan köpas billigare och bättre hos andra. Jag går inte till er bokhandel för att ni har böcker. Ni säljer inte böcker. Ni säljer en upplevelse. Upplevelsen av att köpa en bok i bokhandeln.

Damien Horner talade om passion. Att älska böcker och starta en bokhandel är lika begåvat som det är för alkoholister att vara bartender. Sedan fortsatte hans rättframma tal till de församlade bokhandlarna:

- Så låt oss glömma vår passion och vara ärliga. Det är bättre att köpa böcker på nätet. Större urval. Lägre priser. Bättre öppettider. Och den som nöjer sig med bästsäljarna behöver varken internet eller bokhandeln. Varuhusen har de mest efterfrågade böckerna. Kunderna är alltså på väg åt två håll. Det värsta är att bokförlagen har upptäckt att bokhandlarna inte är på väg någonstans.

Horner talade mycket om platsens personlighet och att besökare måste känna att det är något speciellt med bokhandeln. Många kunder gör inte det. Bokhandlarna måste tänka på sina kunder som välutbildade, kreativa, vakna och spännande människor som kan mötas i bokhandeln. Bokhandlare har länge hoppats att allt ska fortsätta som vanligt. Så kommer det inte att bli. Det är inget unikt. Många olika slags butiker i stadskärnorna kommer inte att klara konkurrensen från internet och utlokaliserade stormarknader.

Damien Horner berättade om bokhandlar som samarbetade med andra affärer. Blomsterhandeln skyltade med böcker om blommor och trädgårdar när bokhandeln hade träff med författare till trädgårdsböcker. Löparskor fanns på plats i bokhandelns skylt när en författare som skrivit en bok i ämnet kom på besök. Horner visade en bild från en bokhandel i Oxford som hade byggt en liten teaterscen mitt i bokhandeln.

Samarbeta eller slå igen! Traditionella bokhandlar kommer att dö. Kreativa bokhandlar kommer att få en renässans. Damian Horners budskap var inget för tvivlare. De andra föreläsarna sade ungefär detsamma. Förändra! Och det måste gå snabbt. Under en programpunkt satt svenska bokhandlare som påbörjat resan att sälja både tryckta och digitaliserade böcker från samma bokhandel. Om de hinner fram är tveksamt. Samma dag som detta skrivs går en av de största svenska bokhandelskedjorna on line. Resultatet är milt skrivet inte imponerande. Roland Schild från den tyska eboksleverantören Libreka hade sitt recept för förändring. Hans ord får avsluta rapporten från seminariet Framtidens bokhandel.

- Skicka böcker som kunden vill ha - utan kostnad. Lojalitetskort. Aktiv försäljning. Att inte fråga kunden om epostadress är tjänstefel. Ni måste vara besatt av kundinformation. Passionen måste gälla bokköparna inte böckerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!