Boardy når inte ända fram

KONSTTarget _ SeekerGöran BoardyKonsthallen, Kulturens husPågår t o m 29 november

Foto:

Kultur och Nöje2009-11-04 06:00
Sedan attackerna på World Trade center har övervakningen av oss medborgare ökat radikalt.
Numera får myndigheter övervaka e-post och mobiltelefoner på ett sätt som var otänkbart för 15 år sedan. Och konstnären Göran Boardy har med ökande oro iakttagit utvecklingen.
Och i utställningen Target _ Seeker ger han sig i kast med övervakningssamhället genom video, foto och en slags dataspel.
Videon börjar med en sekvens från en nasasatellit som svävar över vår glob och som sedan zoomar in allt närmre tills bilderna är nere på marknivå och enskilda människor kan urskiljas. Och Boardy lägger dem i fokus genom att rama in dem, som om de vore övervakade. Estetiken påminner en hel del om inledningscenerna i filmen Enemy of the state och övervakningen sker slumpvis. Den som råkar passera kameran riskerar att hamna i blickfånget för våra granskande ögon.
På fotografierna i rummet känns estetiken från videofilmerna igen.
Här har människor fotograferats i vardagssituationer och sedan har deras ansikten anonymiserats genom en ruta över ansiktet, där man kan läsa om individernas ålder, civilstånd, sexuella och politiska preferenser - som en sinnebild över hur samhället kan hålla koll på sina medborgare.

Och i det lilla "dataspelet" The Game, som Boardy helst inte kallar ett spel, får publiken prova på att bli en slags övervakare av sina medmänniskor utan att man får veta varför dessa människor egentligen ska övervakas.
I sin enkelhet är Boardys koncept en ganska träffande bild av övervakningssamhället.
Som konstnärligt projekt är det dock inte helt vattentätt. Det saknas en del i finishen på konceptet.
"Dataspelet" har, exempelvis, en hel del brister som gör att man hakar upp sig på det, mer än ser möjligheterna i det.
Det kan handla om så basala saker som att om man klickar på samma ansikte så kommer olika personuppgifter fram hela tiden och programvaran är ganska lo-fi i dessa dagar av drivna dataspel. Det borde gå att göra så mycket mer av The Game, som i sin grundtanke är intressant.
Det är synd på en bra idé.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!