Birgitta Svendén redo för nya utmaningar inom operan

Efter en lång och framgångsrik sångkarriär bytte Birgitta Svendén inriktning och blev rektor för Operahögskolan. Och till sommaren tar hon över som chef för Kungliga operan. NSD träffade henne under gårdagens masterclass på Kulturens hus.

Kultur och Nöje2009-01-10 06:00
- Stopp. Stanna där. När du sjunger det där, i vilken stämning befinner sig personen som sjunger? Vad säger texten? säger Birgitta Svendén till Anna Sandström som står på scenen i lilla salen i Kulturens hus.
Svendén är i Luleå för att hålla masterclass med repetitören Ronald Schneider och ett antal operasångare. De går igenom verk för verk och analyserar frasering, innehåll och sångarnas uttryck för att finslipa deras färdigheter.
- Jag och Ronald ger nycklar till musiken för masterclasseleverna så att de ska hitta sitt uttryck. Men det kan förstås vara svårt att lyssna och ta in allt på en och samma gång. Och är det så att man inte tycker att vi har rätt så får man pröva att göra det på något annat sätt. Det kan ju vara så att mastern klivit upp för tidigt efter en sen kväll, säger Svendén och skrattar.

Det händer inte så ofta att hon undervisar nu för tiden. På Operahögskolan har rektorsjobbet tagit det mesta av tiden under de senaste åren och till sommaren byter hon jobb och blir chef för Kungliga operan - en av de viktigaste posterna inom svensk opera. Då lär tiden till undervisning bli ännu mindre.
- Det är roligt att undervisa. Om du har bra, unga röster kan du hjälpa dem att förstärka det som är bra och få rösten att blomma. Det är fascinerande och man arbetar ju med ett levande material. Samtidigt måste jag tänka till över hur jag gör för att kunna förmedla det till mina elever, säger Svendén.
Och även om hon nu lämnar Operahögskolan finns det saker hon gärna gjort om hon stannat.
- Hade jag stannat hade jag sett till att undervisa i vad det innebär att stå på en riktig operascen - att lära ut vad som krävs för att nå över orkesterdiket. Men det får någon annan göra nu, säger hon.

Nu blir det i stället frågor om repertoar och rollbesättningar som kommer att uppta hennes tid - och arbetet med att utveckla Kungliga operan så att den lever med och
i sin tid.
- Innan jag tog jobbet funderade jag mycket på vad jag kan tillföra operan och om jag har den kompetens som krävs. Men det ska bli väldigt intressant att arbeta med val av repertoar och hur vi kan utveckla den. Fast jag vill inte säga något om repertoaren eftersom jag inte presenterat mina tankar för operan än, säger Svendén.
Men hon berättar ändå att hon funderar över hur man kan bredda operans tilltal.
- Tittar man på hur konsten utvecklats i dag så sammanfogas många konstarter som musik, dans och teater. Dessutom kommer tekniken in på ett sätt som den inte gjort tidigare. Operan är inte så utvecklad inom det området. Men det kommer föreställningar med virtuella scenografier ute i Europa och vi inom operan har inte råd att stå utanför teknikutvecklingen, säger Svendén.

Jobbet som operachef innebär också att hennes egen sångverksamhet mer eller mindre läggs på hyllan. Men det tycks inte bekymra henne så mycket.
- Jag har ju trappat ner på sånguppdragen eftersom, även om min röst är intakt. Som rektor hade jag inte särskilt mycket tid över för andra uppdrag. Dessutom hade jag rest så mycket och sjungit så länge att det var dags för något nytt. Att vara sångare har varit fantastiskt men det binder också en. Sedan är det väldigt spännande att börja jobbet som operachef, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!