"Bara början på en spännande serievår"
Foto:
Seriebranschen, som traditionellt sätt dominerats av män, har serverat unga pojkar smarta och übercoola förebilder som Tintin, Fantomen och Spindelmannen i decennier, medan jämnåriga tjejer fått vila ögonen på våp som Kajsa Anka och Brummelisa. Eventuellt stirrat sig blinda på kvinnliga superhjältar med gigantiska hyllor och färgglada extensions. Detta nådde sin peak under 80-talets feministiska backlasch men planade så småningom ut.
Under 2000-talet har dock serievärlden blivit mer medveten om sina egna brister, och homogena avsändare. I dag briserar den istället av mångfacetterade karaktärer, starka berättarröster och okonventionella ämnen.
Den främsta orsaken? Aldrig förr har så många kvinnor tecknat serier och aldrig förr har så många läst dem. I USA har man insett värdet av en marknad med serier som även riktar sig till unga tjejer. Superhjältar som Gail Simones Wonder Woman har en utpräglad feministisk agenda och öppnar man antologin The best american comics 2008 lyser Jessica Abels hipsterorienterade och parodiserade seriestrippar upp sidorna. Franska Marjane Satrapis seriealbum Persepolis gjorde sådan succé att den blev internationell biofilm.
Även i Sverige är seriescenen mer välmående än någonsin. I skrivande stund pågår två framstående utställningar med kvinnliga serietecknare i Stockholm. Dels Kvinnor tecknar serier - långt i från inrutat på Haninge konsthall där bland andra Liv Strömquist, Josefin Svenske och Sara Granér medverkar. Dels den produktiva Malin Billers egentitulerade utställning på Seriegalleriet på Södermalm.
Biller, som även är aktuella med det kommande självbiografiska albumet Någon vrålar i skogen om att växa upp med en alkoholiserad pappa, har en av de mest säregna rösterna i Sverige. Med en opretentiös och rättfram humor, som stundtals slår under bältet, ger hon unga tjejer all anledning att sträcka på ryggen, prutta, rapa och använda ord som "framstjärt".
Det här är dock bara början på en spännande serievår. Förutom ett kärt återseende av kritikerrosade Nina Hemmingsson släpper debutanterna Emma Rendel och Nanna Johansson två intressanta album. Dessa är garanterat fyllda av oborstade luggar, små bröst, bitsk humor och lysande satir. Håll utkik!
Tips, serievåren 2009:
Emma Rendel - Pentti & Deathgirl
Emma Rendel - Allt är allrajt
Nina Hemmingsson - Så jävla normal
Dotterbolaget - Antologin
Nanna Johansson - Ful
Malin Biller - Någon vrålar i skogen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!