"Att gå in i studion är att fästa själen på tejp"
Med sina tolkningar av Dan Anderssons visor och texter blev Sofia Karlsson en folkkär artist. I våras gav hon ut sin första skiva med eget material."Det var ett skutt i livet som krävde mod", säger Sofia Karlsson som spelar på festspelen i Piteå i kväll.
Foto: Jurek Holzer / SvD / SCANPIX
Det var en av de mest uppmärksammade visskivorna på mycket länge och priserna regnade över Svarta Ballader.
Den följdes upp av Visor från vinden, som innehöll fler tolkningar av Dan Andersson, men också låtar av Peps Persson, Bellman, Taube, Wiehe och Forsell och Sofia Karlsson har intagit en position som en av landets främsta tolkare av svensk vistradition.
Men på skivan Söder om kärleken, som gavs ut under våren, har Sofia Karlsson skrivit allt material själv. Hon har dessutom brutit med sitt gamla skivbolag och har givit ut plattan på den egna etiketten Sally Viola Music, som fått namnet efter hennes gammelmoster.
- Det var ett skutt i livet som krävde mod. Att sjunga eget material innebar ju att jag måste stå för det jag bryr mig om allra mest och det är utlämnande, säger Sofia Karlsson och berättar att det var rätt nervöst att ge ut skivan.
- Att gå in i studion är att fästa själen på tejp - fast nu är det hårddisk.., säger hon.
Det tycks också kunna ske lite var som helst. Till exempel spelades en låt in i en bastu i Storulvån.
- Akustiken var så bra i den där bastun så vi riggade upp mikrofoner och dator där inne och spelade in Du var där, som är öppningsspåret på skivan, säger Sofia Karlsson.
Andra delar av skivan är inspelade i Nashville, där den legendariske violinisten Stuart Duncan var med i studion.
- Det var min dröm att ha med Stuart Duncan på skivan. Han är världens bästa fiolspelare och en idol för mig. Folk sa "det går inte". Men vi fick fatt på honom via gruppen Väsen, som hade kontakter i bluegrassmusiken i USA och Stuart Duncan sa "sure, kom till Nashville". Jag är stolt över det - och att han tyckte om musiken.
Resultatet av arbetet i dessa vitt skilda studior blev en skiva med vismusik med starka melodier och texter om kärlek och vänskap som på ett naturligt sätt också infogar en stillsam naturlyrik.
Musiken doftar också av pop, bluegrass och ett stråk av country som smälts samman med den svenska folkmusiken.
Lyssnar man på den första skivan, fram till i dag, är utvecklingen tydlig. Sofia Karlsson vilar på den svenska folkmusiken, men fogar ständigt till nya intryck och har skapat ett mycket personligt uttryck.
Den konstnärliga processen med att skriva låtar beskriver hon som ett pussel, där bit läggs till bit innan en låt blir färdig.
- Ofta är det så att text och melodi kommer samtidigt och så putsar jag på texten i efterhand. Men sen kan jag ibland hitta en vers som jag skrev vid något annat tillfälle och använda den. Det kan från början vara tre låtar som i slutändan blir till en enda.
- Fast jag har ingen disciplin. Låtarna kommer i tid och otid. Och jag vet inte ens om jag skriver någon mer låt, säger hon och skrattar.
Fast disciplin kanske kan definieras på olika sätt.
För under den period då hon skrivit många av låtarna på skivan har hon valt att stänga ute världen, eller i alla fall nyhetsflöde och tv- underhållning.
- Jag stängde ute det för att få upp kreativiteten. Jag kände att jag blev nerkörd av all misär och alla budskap om att man inte duger. Och när jag stängt av tv:n kom en massa idéer. Sedan vet jag mer om mina vänner nu, för jag pratar mer med dem, säger Sofia Karlsson och skrattar.
"Isoleringen" gav resultat. För hon fick över en hel del material som inte rymdes på skivan - en del som hon inte tyckte dög, annat passade inte in av andra skäl.
Så under turnén säljer hon en liten EP med de låtar som inte kom med på senaste skivan för sina fans. Här finns bland annat en låt som gavs ut som första singel, Gamla stan, men som sedan inte kom med på albumet.
- Det är de sorgliga låtarna som inte kom med. Sedan är det en demo av Gamla stan som finns med. Jag tyckte inte att singeln blev så bra och demon var bättre. Man får göra som man vill, säger Sofia Karlsson.
Just det, att man faktiskt får göra som man vill, säger också något om Sofia Karlsson som musiker; att det är viktigt med friheten och hon ger också sina kollegor ett stort svängrum i den konstnärliga processen.
- Jag gillar att jobba i grupp och då kan man inte vara en despot. Jag vet ju hur de spelar och det är därför de är med på skivan och turnén - och om folk får spela ur sitt hjärta blir det bra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!