Restriktionerna kring allmänna sammankomster som uppkommit i coronavirusets spår är olika beroende på vilken verksamhet de syftar till. Något som har kritik mot både restriktionerna i sig, men också mot kulturminister Amanda Lind.
Författaren Jonas Gardell skriver i en debattartikel i Expressen: "Varför är det okej med ett öppet Ullared men inte ett öppet Gröna Lund? Varför är det okej med ett fullpackat flygplan men inte med en fullsatt teater?" Han menar att det inte har förklarats varför det är skillnad och lyfter, det han menar är, konsekvenserna av att det är max 50 personer på nöjesevenemang när det är ett högre tak i andra sammanhang.
Även några av Norrbottens artister tycker att restriktionerna är otydliga.
Mattias Alkberg har tidigare i juli skrivit under, tillsammans med 173 andra kulturarbetare, ett öppet brev till Kultur- och Justitiedepartementet. Brevet ifrågasätter skillnaden mellan antal i folksamlingar beroende på sammanhang.
– Det är viktigt att folk slutar vara sjuka och att det här går över, men jag tycker det borde vara en rättvis koll. Om en restaurang har 100 gäster och någon ställer sig någon på scenen måste hälften gå ut, säger han och fortsätter:
– Det är fel att rekommendationer slår så olika och så orättvist.
För Rebecka Digervall, The Magnettes, har det också varit anmärkningsvärt att det har gått att besöka platser som badstränder, restauranger och krogar samtidigt som livescenen i princip har stått still.
– Hade någon spelat där hade det helt plötsligt inte varit okej, men utan musikunderhållning är det helt tillåtet. Det blir så himla skevt.
Hon hade velat se att det hade börjat “rulla på i någon skala” i och med att det är tillåtet att vistas i de sammanhangen.
– Om det är okej utan musik förstår jag inte vad problemet är med musik.
Rapparen Zacke menar att restriktionerna måste släppas upp mot runt 500 personer för att det ska ha någon effekt för honom personligen, men att det behövs en politisk diskussion för hur scenen ska väckas till liv igen när pandemin är över.
– Jag håller självklart med om det ologiska i den situationen, det är jätteologiskt. Det ska självklart vara rättvist mellan branscher, men diskussionen måste också handla om hur vi ska få igång kulturnäringen när hjulen väl börjar snurra, säger han och fortsätter:
– Jag är mest rädd för att vi släpper restriktionerna och så kommer det inte igång.