Det skulle lika gärna kunna vara en bild från i dag - då arbeten flyttas runt vår glob till den plats där lönerna för tillfället är lägst och skyddet för arbetarna sämst.
- Det är ju kongenialt. Jag fattade inte hur bra det var när vi bestämde oss för pjäsen. Men nu, när jag läst om manuset, förstår jag det. Pjäsen har verkligen kopplingar till vår samtid. Dessutom tycker jag att den är aktuell med tanke på Berlusconi och facisterna i Italien, säger länsregissören Catherine Parment som står för regin i Dario Fos Vi betalar inte, vi betalar inte. Den har fått titeln Emmä met maksa, emmä met maksa på meänkieli hos Tornedalsteatern.
- Emmä met maksa, emmä met maksa är årets sommarteater och vi ville att den skulle handla om något. Visst är den festlig och folklig också, men den har ett tydligt budskap, säger Parment.
Hon har också bearbetat pjäsen för den här uppsättningen.
- Jag har tagit bort de värsta pamfletterna och tidsmarkörerna. Sedan kan Fo bli lite långrandig och älta samma sak flera gånger. Jag tycker att man förstår ändå. Pjäsen var tre timmar i originalversionen, men nu blir den två och en halv med paus.
Tillsammans med skådespelarna har Parment repeterat sedan februari och själv har hon bott i Pajala sedan april.
- När man arbetar med amatörer finns förstås inte samma tid till att repetera. Det blir över lång tid, men inte så många timmar. Å andra sidan är det många erfarna skådespelare med och de är väldigt bra, säger Parment och berättar att det aldrig verkar vara några problem att hitta skådespelare.
- Kan inte en, så ringer man en annan. Men det finns en tradition att berätta som lever här och en bra skådespelarmylla.