2009 års konstbiennal invigd
Med dans och hyllningstal invigdes Luleå art biennial under onsdagskvällen och kommunalrådet Karl Petersen utlovade en biennal "för all framtid". "Vi behöver påminnas om omvärlden och få impulser från hela världen", sade Karl Petersen.
Foto: Pär Bäckström
I stället blev det en performance med lindy hop på coca-colaindränkt golv som fick bli årets invigningsperformance. Bakom verket Underfoot, där Luleå Bugg & Swing samt Dixielanders stod på scenen, stod konstnären Simon Gush. Till grund för verket låg historien om hur Harlem globetrotters började sin bana som ett underhållningslag som skulle dra folk till dansbanorna och locka dem till lindy hopen. Men när Harlem Globetrotters kom till Berlin 1950 och fick uppvisningsspela fann de att golvet var för halkigt och hällde coca-cola över golvet för att få bättre grepp.
Men i Simon Gushs fall blir förstås den symboliska dansen på ett colaindränkt golv dubbel. Samtidigt som man kan höra dansarnas skor kippa i kladdet på golvet går tankarna till hur den amerikanska kulturen spreds under efterkrigstiden - via allt från coca-cola till basket. Så mitt i den uppsluppna stämningen som dansen och musiken bjuder på finns också en underton av kritisk kommentar till historien, samtidigt som performancen undersöker de möjligheter som uppstår i mötet mellan olika kulturella och politiska strömningar.
- Konsten får oss att tänka i nya banor och förstå det gamla på nytt sätt. För vi behöver påminnas om omvärlden och få impulser från hela världen. Konsten får oss att tänka, sade kommunalrådet Karl Petersen under sitt invigningstal på Kulturens hus och utlovade något djärvt en biennal för all överskådlig framtid.
Det var också en påtagligt nöjd Jan-Erik Lundström, kurator för Lab 09, som avtäckte årets biennal - som faktiskt blivit landets äldsta. Det är den fjärde sommarbiennalen som hålls, och sammanlagt har 14 internationella biennaler under vinter och sommar hållits.
- Det är en rik utställning som är resultatet av en lång process av planering och produktion. Temat "risk" ska spegla vad det är att vara människa, men tar också upp själva konstprocessen och de risker som finns där. Och den här biennalen har en stark närvaro av den konstnärliga processen, sade Lundström och pekade på det faktum att de flesta av verken visas för första gången i Luleå.
- Många verk får sin premiär här och ger biennalen karaktären av dialog med publiken, vare sig det är via video, installationer eller objekt. Biennalen blir också starkare av att man tar upp nya verk som berör samtida frågor. Det gör biennalen till ett forum för dialog och erfarenhetsutbyte, sadeLundström.
Under invigningen delade man också ut ett stipendium och ett hedersutnämnande till två konstnärer som deltar i biennalen.
- Det har varit en svår uppgift att dela ut detta pris, som en gång var fler och prissumman större. Men eftersom det är kris på alla håll så har summan minskat och med hedersomnämnandet följer två böcker som dokumenterat tidigare biennaler, sade Börje Ekström som satt i juryn tillsammans med Lena Stenberg.
Hedersomnämnandet gick till Andres Ramires Gaviria medan stipendiet tilldelades Martin Sjöberg för verket Modern Kvinna - en studie i fara.
- Det är ett starkt verk som visar att det inte är riskfritt att vara kvinna, inte bara i länder med hederskultur eller sharialagar, utan i hela världen, sade Börje Ekström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!